استقبال تجار افغان از ظرفیت بندر چابهار ایران

با گذشت 2 ماه از ارسال اولين محموله صادراتی افغانستان از طريق بندر چابهار، بازرگانان اين کشور با استقبال از انتقال کالاهای خود از مسير چابهار به هند، اين بندر را مناسب‌ترين مسير برای صادرات کالاهای افغانستان عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حدود 2 ماه پيش و پس از رايزنی مسئولان اقتصادی افغانستان و ايران، اولين محموله کالاهای صادراتی کشور از مسير بندر چابهار به هند منتقل شد و اينک به اذعان بازرگانان کشور، بندر چابهار نسبت به بندر کراچی در پاکستان مناسب‌ ترين مسير برای انتقال کالاهای افغانستان به هند و ساير کشورها است.

سرمايه‌گذاران کشور گفته‌اند که بندر چابهار نه تنها برای رشد اقتصادی افغانستان مفيد بوده بلکه برای آنان نيز سودآور است،      اين در حالی است که به گفته انور الحق احدی وزير تجارت و صنایع کشور 50 هکتار از زمين‌های منطقه آزاد چابهار برای امور ترانزيتی و انبار بر اساس قوانين مناطق آزاد ایران به صورت اجاره در اختيار تجار افغان قرار گرفته است.

گفته میشود به تازگی 20 کانتينر حاوی ميوه خشک افغانستان از بندر چابهار وارد هند شده که با استقبال مسئولان اقتصادی کابل و دهلی‌نو قرار گرفت.

يک هفته پيش از آغاز صادرات کالاهای افغانستان از
مسير چابهار به هند، “نصير احمد نور” سفير کشور در تهران در ديدار با جمعی از مسئولان ايرانی بيان داشت که بندر چابهار بهترين راه برای تبادلات تجاری ميان افغانستان و ايران به شمار می‌رود.

وی يادآور شد: در چند هفته اخير هيئت دولت افغانستان به دو وزير مالیه و تجارت مأموريت داد تا مبادلات اقتصادی از طريق بندر چابهار را راه‌اندازی کنند و ما هم در حال رايزنی‌های مستمر با مهمترين شريک اقتصادی خود هند برای استفاده از بندر چابهار برای تجارت هستيم.

سفير هند در کابل 2 ماه پيش با بيان اين که دهلی‌نو نمی‌تواند برای انتقال کالاهای ترانزيتی خود به افغانستان از مسير پاکستان استفاده کند، تصريح کرد که بندر چابهار بهترين گزينه برای هند است، اين مقام هندی تصريح کرد: انتقال کالاهای هندی از مسير بندر چابهار به افغانستان، به سود 3 کشور است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *