برگزاری اتنخابات پارلمانی در کویت

مردم کويت براي دومين بار در هشت ماه گذشته براي شرکت در انتخابات پارلماني اين کشور به پاي صندوق‌هاي راي رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حوزه‌هاي راي گيري امروز شنبه ( ۵ سرطان) درحالي گشايش يافت که بیشتر گروه‌هاي مخالف در اعتراض به يک اصلاح قانون انتخابات، اين انتخابات را تحريم کرده‌اند، مطابق با اصلاح قانون انتخابات، خاندان الصباح قادر خواهد بود حق هر شهروند را به جاي راي دادن به چهار نامزد به يک نامزد کاهش داد.

مخالفان مي‌گويند، اصلاح جديد قانون انتخابات راه را براي دستکاري نتايج انتخابات و مصوبات بعدي هموار مي‌کند، مخالفان همچنين انتخابات پارلماني گذشته را که در دسامبر برگزار شد، تحريم کرده بودند، حدود ۴۴۰ هزار نفر براي انتخاب ۵۰ نماينده از ميان ۳۰۰ نامزد محتمل در اين انتخابات، واجد شرايط هستند .

 اين انتخابات يک‌ماه پس از آن برگزارشد که دادگاه قانون اساسي پارلمان کويت را عمدتا متشکل ازنمايندگان وفادار به حکومت، منحل کرد، اين دادگاه دلیل انحلال پارلمان را تقلب در برگزاري انتخابات دسامبر ۲۰۱۲ اعلام کرد.

تحليلگران سياسي مي‌گويند، از آن‌جايي که گروهاي مخالف اصلي، انتخابات پارلمانی را تحريم کرده‌اند، اين انتخابات در برقراري ثبات سياسي در کشور ناکام خواهد بود.

کويت از مي ۲۰۰۶ ميلادي، تشکيل حدود ده کابينه را شاهد بوده است.

مطابق با قانون اساسي ۱۹۶۲ کويت، خاندان الصباح، مناصب مهم از جله نخست وزيري و وزارتخانه‌هاي دفاع، کشور و وزارت خارجه را در اختيار دارد، مخالفان همچنين اصلاح قانون اساسي را خواستار هستند، معترضان کويتي در سال ۲۰۱۱ ميلادي، با حمله به پارلمان، استعفاي ناصر الاحمد الصباح، نخست وزير سابق کويت را خواستار شدند.

کويت، اولين کشور در حوزه خليج فارس بود که در سال ۱۹۶۲ پارلماني منتخب تشکيل داد با اين حال خاندان الصباح همچنان پست‌هاي کليدي را در اختيار دارند، خاندان الصباح بيش ا ز ۲۰۰ سال است که قدرت را در کويت در اختيار دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *