بهار اسپانیایی در راه است ؟

هزاران تن از مردم اسپانيا با تظاهرات در خيابان‌هاي مادريد، بار ديگر کناره‌گيري ماريانو راخوي، نخست وزير اين کشور را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه ، اين تظاهرات ، بعد از امتناع راخوي از پاسخ به درخواست قانون‌گذاران مبني بر توضيح درباره سؤالات مطرح شده درباره رسوايي فساد مالي وي برگزار شد.

الفردو پرز روبالکابا Alfredo Perez Rubalcaba، رئيس حزب سوسياليست مخالف در اسپانيا، روز يک‌شنبه ، بعد از آن که راخوي در گزارش رسانه‌ها به دريافت وجوه غيرقانوني در زمان وزارت خود در اواخر دهه ۱۹۹۰ متهم شد، از وي خواست کناره‌گيري کند.

روزنامه اسپانيايي «ال موندو»، نهم جولاي با انتشار برگه‌هاي دست‌نويس از حساب‌هاي حزب حاکم محافظه‌کار (حزب مردم) در اسپانيا، اعضاي ارشد اين حزب از جمله راخوي را با رسوايي مالي مبني بر دريافت ده‌ها هزار يورو وجوه غيرقانوني از شرکت‌هاي خصوصي مواجه کرد.

«ال موندو» دست‌نوشته منتسب به سناتور لوئيس بارسناس، خزانه دار سابق حزب حاکم اسپانيا را منتشر کرد که در آن اسامي نخست وزير اسپانيا و اعضاي حزب مردم اسپانيا و نيز مقاديري که هريک از آنان به طور غيرقانوني دريافت کرده‌اند، آمده است.

بر اساس اين گزارش، راخوي زماني که وزير خدمات عمومي و آموزش و پرورش در دولت خوسه ماريا آسنار بود، در قالب پرداخت‌هاي فوق‌العاده، در سال ۱۹۹۷ ميلادي بالغ بر ۴۲ هزار يورو (۵۳۷۰۵ دالر) و در سال ۱۹۹۸ دو بار، ۱۲۶۰۰ يورو (۱۶۱۱۱ دالر) وجه غيرقانوني دريافت کرده است.

روزنامه اسپانيايي ال‌موندو در گزارش خود از ارسال اين سند به دادگاه عالي اسپانيا در روز دوشنبه خبر داد.

بارسناس، خزانه دار ۵۵ ساله سابق حزب مردم اسپانيا که به اتهام فساد مالي و مالياتي در زندان به سر مي‌برد، ماه گذشته ميلادي ، صحت اين دست‌نوشته‌ها را تاييد کرد.

به نقل از پرس تی وی ، روزنامه اسپانيايي «ال پايس» El Pais نيز ماه ژانويه ۲۰۱۳ ميلادي، نسخه‌هايي مشابه درباره فساد مالي حزب حاکم اين کشور منتشر کرد که اعتراضات گسترده‌اي را عليه نخست وزير اين کشور رقم زد و به درخواست‌هاي فزاينده حزب سوسياليست مخالف مبني بر کناره‌گيري وي منجر شد.

اين درحالي است که راخوي و حزب مردمي اسپانيا بارها اين اتهامات را رد کرده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *