نامه ی طالبان به ملاله یوسفزی

به نظر مي‌رسد،نامه اين فرمانده طالبان در تلاش براي بهبود وجهه طالبان که پس از اين حمله به شدت مخدوش شد، نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از پرس تی وی ؛  عدنان رشيد، در نامه‌اي به ملاله که روزچهارشنبه  منتشر شد نوشت: « زماني که شما مورد حمله قرار گرفتيد شوکه شدم و آرزو کردم که اي کاش هرگز اين حمله صورت نمي گرفت و اي کاش به شما قبلا نصيحت کرده بودم.»

اين رهبر طالبان افزود،تلاش کرده بودم تا به شما نامه‌اي بنويسم و به شما نصيحت کنم تا از فعاليت‌هاي ضد طالباني خود دست برداريد، اما آدرسي از شما نداشتم و در اين فکر بودم که چطور مي‌توانم به شما با نام واقعي يا مستعار نزديک شوم، تمامي احساسات من در قبال شما برادرانه بود چون ما به قبيله يوسف زاي تعلق داريم.»

رشيد خاطر نشان کرد: « اول از همه لازم مي‌دانم يادآوري کنم که طالبان هرگز به دليل مدرسه رفتن و يا عشق شما به تحصيل به شما حمله نکرد ، لازم است تا يادآوري کنم که طالبان يا مجاهدين هرگز مخالف تحصيل زنان و مردان و يا دختران نيستند. طالبان معتقد بود که شما عامدانه عليه آن‌ها مي‌نوشتيد و مبارزه‌اي را براي بدنام کردن و تخريب تلاش‌هاي آن‌ها براي تشکيل نظامي اسلامي در دره سوات به راه انداخته‌ايد و نوشته‌هاي شما تحريک آميز بود.»

يکي از دوستان خانواده يوسف‌زاي در گفت و گو با بي بي سي، اين نامه را « مبهم و تلاشي ديرهنگام براي بهبود وجهه تخريب شده طالبان» پس از سخنراني پرشور ملاله در ۱۲ جولاي مقر سازمان ملل در نيويورک دانست.

ملاله يوسف‌زاي در اين سخنراني که با شانزدهمين سالروز تولدش مقارن شد، تصريح کرد، افراطيون از قلم‌ها و کتاب‌ها هراس دارند.

ملاله در اين سخنراني خطاب به بان کي مون دبير کل سازمان ملل و حدود يک هزار نفر از رهبران جوان از بيش از يکصد کشور دنيا در مجمع جوان ان سازمان ملل گفت: « بيايد قلم‌ها و کتاب‌هايمان را برداريم. آن‌ها قويترين سلاح‌هاي ما هستند. يک کودک، يک معلم و يک قلم و يک کتاب مي‌تواند دنيا را تغييردهد. آموزش تنها راه حل است.»

ملاله يوسف زاي، نهم اکتبر ۲۰۱۲ میلادی، به دليل مخالفت صريح با افراط گرايان و تشويق دختران و زنان پاکستاني به تحصيل در دره سوات در ايالت خيبر پختونخوا، در شهر «مينگورا»هدف شليک گلوله مبارزان «تحريک طالبان پاکستان» قرار گرفت.»

سخنراني ملاله اولين سخنراني عمومي وي پس از اين حادثه بود. وي به دليل طرح مساله آموزش زنان پاکستان در عرصه جهاني، در کانون توجهات قرار گرفت. ملاله افزود: « آن‌ها دوستان مرا هدف قرار دادند. گمان مي‌کردند گلوله مي‌تواند ما را ساکت کند. اما شکست خوردند و از آن سکوت هزاران صدا برخاست.»

ملاله گفت: « تروريست‌ها تصور مي کردند مي‌توانند اهداف و آمالم را تغير دهند اما هيچ چيز در زندگي‌ام تغيير نکرد جز اين که ضعف و ترس و ناميدي مرد و توانايي و قدرت و شجاعت متولد شد.» اين دانش آموز پاکستاني که پس از اين حمله « صندوق ملاله» را تاسيس کرد، با ارايه نامه‌اي به دبير کل سازمان ملل، آموزش براي همه را خواستار شد . حدود چهار ميليون نفر اين نامه را امضا کردند.

ملاله که براي جايزه صلح نوبل ۲۰۱۳ ميلادي نامزد شده است، گفت که وي براي حقوق زنان مبارزه مي‌کند چرا که آن‌ها کساني هستند که بيشترين آسيب را متحمل شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *