ربانی : ما با طالبان در تماس هستیم

رییس شورای عالی صلح افغانستان می گوید، با آن که تلاش ها به رهبری امریکا به هدف زمینه سازی گفتگو با طالبان ناکام شده کوشش ها برای صلح ادامه خواهد یافت.

 به گزارش خبر گزاری خاور میانه، صلاح الدین ربانی در یک مصاحبه که در روزنامه والستریت ژورنال به نشر رسیده گفته است چیزی که در قطر رخ داده پایان پروسه صلح نیست، شورای صلح تا هنوز با سران طالبان در تماس است و در نظر است که در گفتگوهای پلان شده روی مساله آتش بس نیز صحبت شود.

ماه گذشته دفتری به هدف گفتگو میان طالبان و حکومت های افغانستان و ایالات متحده امریکا در قطر گشایش یافت اما این ابتکار فقط چند روز پس از آن با ناکامی روبرو شد که رییس جمهور  کرزی با بیرق و لوحه طالبان بر این دفتر مخالفت کرد.

حکومت افغانستان گفت، هیاتی برای گفتگو به قطر نمی فرستد و گفتگو درباره توافق امنیتی با امریکا را به حال تعلیق در آورده است، اما رییس شورای عالی صلح با ابراز جزییات تازه درباره پروسه صلح گفته است که شورای صلح تا هنوز با سران طالبان در تماس است و در نظر است که در گفتگوهای پلان شده روی مساله آتش بس نیز صحبت شود.

رییس شورای عالی صلح در حالی در ارتباط به گفتگو با طالبان ابراز خوشبینی می کند که مشاور امنیت ملی افغانستان رنگین دادفر سپنتا در صحبت با رادیو آزادی گفت که پروسه بنام مذاکرات صلح وجود ندارد بلکه تلاش جریان دارد تا زمینه گفتگو میان طالبان و شورای عالی صلح افغانستان مساعد شود.

صلاح الدین ربانی نیز پاکستان را به عدم به همکاری در پروسه صلح افغانستان متهم کرده و گفته است که با آن که این کشور می گوید از گفتگوها به رهبری افغانها حمایت می کند اما این حمایت تنها به بیانیه ها محدود مانده اند.

عزیز احمد چوهدری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تا کنون در این مورد تبصره نکرده اما پیش از این گفته است که منافع پاکستان در امنیت افغانستان نهفته است، بر اساس گزارش ها طالبان دفتر را که در دوحه مرکز قطر به هدف گفتگو با این گروه باز شده بود بسته اند و پس از آن با رسانه ها صحبت نکرده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *