اربعین، «تجلی گر» پیام عاشورا

با گذشت چهل روز از شهادت امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و دیگر زنان و همراهان برای تجدید میثاق با امام شان به سمت کربلا حرکت کردند.

جابر بن عبدالله انصاری، نخستین فردی است که به زیارت امام حسین (ع) مشرف شده و بعد از وی دیگر همراهان نیز رسیدند.

اما چرا اربعین؟

اربعین حسینی، یـادآور حماسه‌ ای جـاوید است که‌ سیر تاریخ تشیع، بلکه اسلام را متحول ساخت و صدای پیروزی انسان ‌های آزاده و مظلوم‌ را تا همیشه در فضای عالم طنین‌ انداز کرد.

اجتماع بزرگ اربعین به صورت پیاده، همه دنیا شگفت زده می سازد و برگزاری مراسم اربعین به یک پدیده خاص و قابل توجهی تبدیل شده است.

رساندن پیام عاشورا به جهانیان که یادآور کارکردهای حضرت زینب (س) است، دیدار چهره به چهره مسلمانان، کاهش کشمکش‌ ها و اختلافات از جمله کارکردهای اجتماعی این مراسم به شمار می رود.

پیاده ‌روی اربعین‌، یادگار جابر است که با پای پیاده خودش را به زیارت نواسه پیامبر (ص) رساند و امروزه با حرکت میلیونی انجام می شود تا یادش جاودان باشد.

«اربعین» از اصطلاحاتی است که در متون دینی، حدیثی و تاریخی کاربرد بسیاری‌ دارد و بسیاری‌ از امور، با این عدد و واژه، تعریف و تحدید شده ‌اند.

مهم ‌ترین‌ دلیل‌ روایی بزرگداشت‌ اربعین‌ سیدالشهدا(ع) روایتی از امام حسن عـسکری(ع) است‌ که‌ فرمود: نشانه‌ های مؤمن، پنج چیز است که یکی از آنها زیارت اربعین‌ است‌ (مفید، ۱۴۰۹ق، ص۵۳).

یکی از کارکردهای شاخص در حرکت اربعین، ایجاد وحدت میان زائران و مـسلمانان از کشـورهای مختلف است.

این وحدت زمانی ارزشمندتر و زیباتر می شود که در کنار شیعیان شماری از پیروان اهـل ‌سنت و حتی غیرمسلمانان نیز حضور یابند.

در مراسم اربعین، میلیون ‌ها عزادار و خادم حسینی، چنان خالصانه از همه چیز خود می ‌گذرند که جهانیان را مبهوت و حیران سـاخته‌ اند.

پیاده ‌روی اربعین، نمایش اقتدار جهان اسلام است؛ چون آل سعود با همه امکانات و پولی که در اختیار دارد در برگزاری مراسم همه ساله حج با مشکل روبرو است و در مدیریت آن ناتوان است.

اما مراسم اربعین از سوی مردم و با تشکل های مردمی مدیریت می شود و زائرین خودشان مدیران مراسم هستند و با آن هم از همه چیز خود در راه این مراسم می گذرند.

در سال‌ های گذشته، جمعیت‌ حاضر در مراسم پیاده ‌روی اربعین در عراق از بـزرگترین اجـتماعات مسالمت ‌آمیز جهان بوده که در برخی موارد به ۲۷ میلیون زائر نیز رسیده است.

مراسم اربعین بر روی بسیاری از منیت ‌ها و خودبرتربینی ‌ها خط بطلان می‌ کشد و همه زوار، بـا پای پیـاده‌ بـه سوی کربلای معلی حرکت می ‌کنند و غرور در این مراسم خریداری ندارد؛ برخلاف آنچه آل سعود پول زائرین حج را گرفته و از تلویزیون های خود نظاره گر مراسم هستند.

کرونا و اربعین
اما امسال مراسم اربعین به دلیل شیوع کرونا، به صورت محدود و با تدابیر ویژه برگزار شد.

زائرین تنها از عراق و به صورت محدود از ایران در مراسم امسال اشتراک کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *