امام حسین (ع)؛ عشق، پایمردی و آزادی

درس عاشورا درس زندگیست؛ درس خوبی وفلاحت، بندگیست

اگر چه اندک است طول وقوعش؛ هزاران درس داد آن با طلوعش

عاشورا مکتب رهایی بخش و ایستاده‌گی در برابر بی عدالتی، استبداد و ظلم است؛ امام حسین (ع)، خانواده و یاران باوفایش در این روز، درس ایثار، فداکاری، شجاعت و پایمردی را به جهانیان آموختند.

پیام قیام امام حسین (ع)،‌ جهان شمول است و به هیچ عصر و زمان، به هیچ ملت و کشور خاص، به هیچ دین و مذهب معین تعلق ندارد.

نهضت عاشورا؛ نهضت درس و تدریس است؛ این نهضت به وضوح به بشریت درس داد که زندگی با ظلم، خودش مرگ است.

امام حسین (ع) به هدف نجات جامعه اسلام بود و برای رسیدن به این هدف، خودش، یارانش و اطفالش را قربانی داد و خانواده اش به اسارت برده شد و تا آخرین رمق حیات با جهالت مبارزه کرد، قرآن و حدیث تلاوت کرد و سخنرانی کرد و از همه دار و ندار زندگی اش گذشت تا مرگ سرخ را بر زندگی ننگین ترجیح دهد.

فلسفه قیام امام حسین (ع) هم اصلاح امت پیامبر بزرگ اسلام (ص)٬ امر به معروف و نهی از منکر بود تا شجاعت، متانت، عطوفت، حریت و انسانیت در دنیای اسلام حاکم شود.

امام حسین (ع) می فرماید که خط و روش من پیروی از سیره جدم پیامبر اکرم (ص) می باشد، بنابراین برای امر به معروف و نهی از منکر خارج شده تا امت اسلام به معارف قرآن آشنا شده و به احکام اسلام عمل کند و برای مبارزه و ظلم ستیزی آماده شوند.

روش رفتار امام حسین (ع) هم به ما می ‌آموزد که هدف مقدس انسانی خویش را باید بر حیات خویش ترجیح دهیم و تا آخرین حد امکان برای دستیابی به اهداف دینی، ملی و انسانی تلاش کنیم.

قیام امام حسین (ع) هم نشان می دهد که در برابر ظلم و ظالم نباید سر خم کرد و برای ارزش های دینی و اخلاقی دشواری ها را تحمل کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *