موافقت نامه امنیتی کابل- واشنگتن امروز امضا می شود

موافقت نامه امنیتی افغانستان و ایالات متحده امریکا بر اساس توافقات از قبل انجام شده میان دو کشور بعد از ظهر امروز سه شنبه (۸ میزان) در ارگ ریاست جمهوری امضا می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که مراسم امضای موافقت نامه دو جانبه به طور زنده از تلویزیون ملی افغانستان نشر خواهد شد.

در خبرنامه‌ ریاست جمهوری گفته نشده که این موافقت نامه امنیتی توسط چه کسانی به نمایندگی از دولت افغانستان و امریکا امضا خواهند شد.

قرار است امضا کنندگان پس از امضای این سند بیانیه ای کوتاه داشته باشند اما به سئوالات خبرنگاران پاسخ داده نخواهد شد.

در همین حال گفته می شود این موافقت نامه میان محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان و جیمز کنگهام سفیر امریکا در کابل، امضا خواهد شد.

به اساس این موافقت‌نامه امنیتی حدود ۱۵ هزار نیروی امریکایی و تعدادی نیرو از دیگر کشورهای عضو ناتو می‌توانند با پایان ماموریت رزمی نیروهای ناتو پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان از امضای این پیمان خودداری کرد و این موضوع باعث بروز تنش در روابط امریکا با افغانستان شد.

آقای کرزی گفته بود، در صورتیکه پیمان امنیتی با امریکا منجر به آمدن صلح به کشورش نشود و امریکا نبرد علیه طالبان را ادامه دهد، پیمان امنیتی با امریکا را امضا نخواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *