پولیسِ کابل مصروف چه کاری است؟ تمام ساخت و سازها متوقف هستند

تصاویر و ویدیوهایی در صفحات اجتماعی دست به دست می شوند که نشان می دهد رنجرهای پولیس در مقابل تعمیرهای «نیمه کاره» حضور دارند و گفته می شود که در حال «حق گیری» هستند.

شمار زیادی از مردم نیز نسبت به این رویدادها که پولیس بجای رسیدگی به وظیفه اصلی اش که تامین امنیت است به تعمیرهای نیمه کاره سر زده و در بدل گرفتن پول، به مالک آن اجازه ادامه ساخت و ساز می دهد.

امید احمد یکتن از باشندگان منطقه دوغ آباد در حوزه هفتم امنیتی شهر کابل می گوید که در زمان ساخت خانه شان، هر روز پولیس آمده و ممانعت ایجاد می کرد.

وی اظهار داشت: «اگر پول و حق پولیس را می دادیم، به آرامی می رفتند و اجازه ساخت و ساز داشتیم و اگر پول نمی دادیم، هرگونه بهانه تراشی می شد.»

به گفته امید احمد، حوزه کاملا در جریان این رویکرد بود و بارها برای ساخت منزلشان و این که پول ندهند در حوزه واسطه کرده اند و کارشان انجام شده است.

شمار دیگری از شهروندان کابل نیز مشکل مشابهی دارند و از گرفتن پول از سوی پولیس شکایت دارند و برخی از آنها می گویند که اگر پول و سهم به پولیس داده نشود، سقف و دیوارهای ساخته شده از سوی پولیس ویران می شود.

اما به راستی پولیس اجازه این عملکرد را دارد و وظیفه اصلی اش برخورد با ساخت و سازهاست یا وظایف دیگری نیز دارد؟

پولیس کابل در این رابطه می گوید که در حال حاضر تمام ساخت و سازها در شهر کابل از سوی کمیسیون تازه تعیین شده متوقف شده و هیچ کسی اجازه ساخت و ساز ندارد.

فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که ساخت و ساز بخاطر برخی مشکلاتی که وجود داشت، متوقف شده است.

وی اظهار داشت که پولیس تنها وظیفه دارد تا مانع ساخت و ساز شده و بعد از بررسی اسناد دست داشته مالک تعمیر، به آنها اجازه می دهد یا خیر.

بر اساس گفته های وی، قانونی یا غیرقانونی بودن تعمیرهای تحت ساخت باید از سوی کمیسیون تعیین شده بررسی گردد.

فرامرز در مورد شکایت مردم نسبت به اخاذی پولیس برای ساخت و ساز تعمیرها اظهار داشت «این شکایت ها باید مستند باشد تا به صورت جدی رسیدگی شود.»

سخنگوی پولیس کابل تاکید کرد، زمانی که به ساخت و ساز اجازه داده نمی شود؛ حضور رنجر پولیس به آن معنی است که حتما پول می خواهند در حالی که به کدام موضوع رسیدگی شود.

وی تصریح کرد که برخی موارد موجود است که پولیس از مردم اخاذی کرده و یا می کند و امنیت داخلی با شمار زیادی از آنها برخورد کرده و یا بازداشت کرده است.

بر اساس گفته های فرامرز، «ممکن است باشد؛ اما بسیاری موارد غیرقانونی است که پولیس اجازه ساخت نمی دهد و در صورت مستند بودن اخاذی پولیس، هیچگونه مدارا صورت نمی گیرد.»

وی از مردم نیز خواست که در قبال ایجاد مشکلات از سوی پولیس به آنها پول نپردازند و موضوع را با فرماندهی پولیس و یا حوزه مربوطه با شماره تماس های ۰۷۰۰۵۸۸۰۷۴، ۰۲۰۲۳۱۲۳۵۴ و ۰۷۹۱۲۳۰۹۰۱ شریک سازند.

اما مردم می گویند که در صورت شکایت از اخاذی پولیس، با مشکلات بیشتری روبرو شده و در بسیاری موارد تهدید هم می شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *