دردی فراتر از یک غم؛ گفته‌های خانواده قربانیان کجا و گفته‌های دولت کجا؟

پس از ظهر روز جمعه، قول اردوی ۲۰۹ شاهین بزرگترین پایگاه نظامی اردو در شمال افغانستان آماج حمله مهاجمان مسلح ملبس به لباس اردوی ملی قرار گرفت و به گفته منابع محلی؛ دست‌کم ۱۴۰ سرباز و افسر در این رویداد جان باخته‌اند.

پس از ین رویداد چه گذشت؟

مراسم خاک‌سپاری شمس‌الله سرباز ۲۵ ساله اردوی ملی امروز (۳ثور) در ولسوالی نهرین ولایت بغلان برگزار شد.

عبدالهادی برادر شمس‌الله ۲۵ ساله می‌گوید :«ساعت ۲ونیم چاشت روز جمعه بود که برم زنگ آمد، برادرم بود، همین‌که موبایل را جواب دادم؛ برادرم خیلی نگران و وارخطا برم گفت، قلم و کاغذ بگیر که یک یادداشت برت می‌تم. تا که بپرسم خیریت است؛ اصرار کرد که زودتر قلم و کاغذ پیدا کو، او برایم لیستی از قرضداری‌هایش را داد و گفت :«عمرم را به شما بخشیدم.»»

در ثانیه‌های آخر تماسش گفت :«داخل قول اردو انتحاری‌ها داخل شده اند و ما در مسجد محاصره هستیم. همین جمله آخرش بود که تا شام روز زنگش زدیم و موبایلش را جواب نمی‌داد تا اینکه به‌کلی موبایلش خاموش شد.»

محمد عمر غفوری پسر کاکای شمس‌الله که صبح شنبه برای احوال‌گیری پسرکاکایش به قول اردوی ۲۰۹ شاهین رفته بود؛ قصه‌های دردناکی دارد، از بد رفتاری مسوولین در دروازه قول اردو و چشم دیدش از محل رویداد.

محمدعمر و شمار زیادی از نزدیکان و همسایه‌گان‌شان را هنگامی در قریه کهگدای ولسوالی نهرین ولایت بغلان ملاقات کردم که تازه از نماز جنازه فارغ شده بودند و جسد بی‌جان شمس‌الله را به خانه ابدی‌اش می‌سپردند و نخستین بیل‌های خاک را به قبرش می‌ریختند.

همه‌گی چشمان‌شان پر از اشک بود و سکوت قریه پنج‌ هزار خانواده‌گی را فرا گرفته بود؛ اما در این میان گریه‌های بلند مرد محاسن سفید ۷۰ ساله‌ای که در گوشه قبر نشسته و تماشای دفن فرزندش را می‌کرد برای مدت کوتاهی این سکوت سنگین را می‌شکست.

غفوری پس از ختم مراسم تدفین؛ قصه‌های دردناکی از چشم دیدش در قول اردو بیان داشت.

او گفت :‌«وقتی‌ که به نزدیکی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ رسیدم، مردمان زیادی پشت دروازه منتظر بودند و برای هیچ‌کسی اجازه ورود داده نمی‌شد و زمانی به سخت‌گیری در این محل افزوده شده که رئیس‌جمهور آمد.»

غفوری می‌گوید، اجساد زیادی را در این محل دیده است که به شکل بیرحمانه‌ای جان باخته بودند. برخی‌ها گلوله‌های بسیاری بر سر و صورت‌شان اصابت کرده بود و برخی‌ها هم در آتش سوخته بودند و شماری اعضای بدن‌شان را از دست داده بودند.

وی از برخورد نامناسب و زشت مسوولان دروازه قول اردو شکایت دارد، او گفت :«در میان همه داد و ناله نزدیکان سربازان، هنوز با آنان رفتار زشت صورت گرفت و حتی اجساد قربانیان ذریعه آمبولانس تا دروازه این قول اردو آورده می‌شد و پس از آن هر کسی باید برای خود چاره‌ای می‌جست تا سرباز به خون غلتیده را به محل زنده‌گی‌شان انتقال دهند.

عبدالهادی برادر شفیع‌الله در میان گریه و ناله‌هایش به شدت از بی‌کفایتی مسوولان نظامی در این قول اردو انتقاد می‌کند.

او می‌گوید، باید فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین و فرمانده گارنیزیون این پایگاه مورد بازپرس قرار بگیرند و در مقابل این بی‌کفایتی به آنان مجازات تعین شود.

ملا عبدالغنی عالم دین که برای مراسم جنازه آمده است، این عمل هراس‌افگنان را نکوهش می‌کند و می‌گوید، در دین اسلام کشتن فردی که کلمه می‌خواند جایز نیست.

وی نیز تأکید بر مجازات افرادی دارد که در این رویداد در وظایف‌شان سهل‌انگاری کرده‌اند.

شمس‌الله جوان ۲۵ ساله‌ای که شش ماه از عروسی‌اش سپری شده است و حالا داغ‌های زیادی در دل پدر، مادر، زن و نزدیکانش مانده و خود با آرمان‌های زیادی این دنیا را ترک گفته است.

به فاصله ۵۰۰ متری آرامگاه شمس‌الله، دو قبر دیگری نیز در حال کندن کاری است، تا کنون صاحبان این قبرها از راه نرسیده‌اند. به گفته باشنده‌گان محل این‌ها نیز در رویداد قول اردوی ۲۰۹ شاهین جان باخته‌اند.

این دو، برادرزاده و کاکا هستند. یکی از آنان که به تازه‌گی آماده‌گی عروسی‌اش را می‌گرفت، تصمیم داشت در همین یکی دو روز به رخصتی بیاید و در میان انبوهی از خوشحالی مراسم عروشی‌اش را برگزار کند؛ اما حالا؛ جهیزیه نامزدش بر زمین مانده و طویانه‌ای را که می‌بایست در روز عروسی‌اش به مصرف برسانند، در مراسم خیر و خیراتش مصرف خواهد شد.

ولسوالی نهرین جایی‌که ۱۵ تن از فرزندانش را در این رویداد از دست داده و از صبح امروز (۳ثور) تا ساعت چهار عصر ۷ تن این قربانیان به خاک سپرده شده‌اند.

بر اساس ارقام ارایه شده از ولسوالی‌های ولایت بغلان، دست کم ۳۵ تن در رویداد قول اردوی ۲۰۹شاهین جان باخته‌اند.

همچنان گفته می‌شود در این رویداد؛ ۲۴ تن از ولایت بدخشان، ۲۱ تن از ولایت تخار و ۶ تن از ولایت کندز جان باخته‌اند.

بازمانده‌گان قربانیان رویداد خونین قول اردوی ۲۰۹شاهین در حالی از انتقال اجساد توسط خودشان و موترهای شخصی‌شان یاد‌ می‌کنند که شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری اظهار می‌دارد که برای احترام و تکریم شهدا، کمیسیون‌های مشخصی ایجاد شده تا اجساد آنها با احترام ویژه به محل زنده‌گی‌شان انتقال داده شده و در مراسم ویژه‌ای به خاک سپرده شود.

گفته‌های خانواده قربانیان رویداد یادشده، نشان می‌دهد که در انتقال اجساد جان باخته‌گان اردوی ملی نیز واسطه و قدرت دخیل است تا اجساد توسط دولت به محل زنده‌گی آنها انتقال داده شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *