برنامه میثاق شهروندی بغلان آغاز می شود

ریاست احیا و انکشاف دهات بغلان از آغاز کار برنامه میثاق شهروندی در چهار ولسوالی این ولایت در روزهای نزدیک خبر داده و می‌گوید، از این طریق فرصت مناسب کاری برای روستانشینان و فقر زدایی فراهم می‌شود.

انجنیر عبدالرب حکیمی، رئیس احیا و انکشاف دهات ولایت بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، برنامه میثاق شهروندی جایگزین برنامه همبستگی ملی شده و به هدف انکشاف متوازن و بر طرف‌سازی نیازهای اولیه مردم به انکشاف و بازسازی در سطح ولایت بغلان تطبیق می‌شود.

به گفته وی، در مرحله اول که اکنون پروسه تدارکاتی جذب کارمندان آن آغاز شده که فعالیت‌های خود را تا کمتر از یک ماه دیگر، در سطح چهار ولسوالی (گذرگاه نور، پل‌حصار، ده‌صلاح و بغلان مرکزی) آغاز می‌کند.

حکیمی می‌گوید، با آغاز کار عملی این برنامه؛ صدها روستانشین به کار دسترسی پیدا می‌کنند و از این طریق از فرار جوانان به کشورهای بیرونی جلوگیری می‌شود.

بر اساس معلومات حکیمی، با آغاز کار برنامه میثاق شهروندی، در ۹۸۷ شورای انکشافی که قبلاً از سوی برنامه همبستگی ملی پایه‌گذاری شده است انتخابات مجدد صورت گرفته و نماینده‌گان شوراها با در نظرداشت توازن جندر از سوی مردمان محل انتخاب می‌گردند.

وی می گوید، برنامه همبستگی ملی که از سال ۲۰۰۳ به این طرف در ولایت بغلان فعالیت داشت با تطبیق بیش از ۳۵۰۰ پروژه عام‌المنفعه در سطح روستا در اواخر سال ۱۳۹۵ با تطبیق مؤفقانه پروژه‌های زیربنایی کارش را خاتمه داده و جایش را به برنامه ملی میثاق شهروندی واگذار کرده است.

این در حالیست که پیش از این شماری از باشنده‌گان بغلان از نامتوازن بودن پروژه‌های تطبیق شده در سطح این ولایت شاکی بودند و برخی نهادها و افراد با نفوذ را در این کار دخیل دانسته بودند.

بر اساس معلومات مسوولان ریاست احیا و انکشاف دهات بغلان در سال گذشته ۳۷۹ پروژه عام المنفعه به هزینه بالاتر از ۷۹۶ میلیون و ۳۰۰ هزار افغانی در سطح ۱۵ واحد اداری بشمول شهر پلخمری تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شده است و هم‌اکنون ۴۷ پروژه دیگر در سطح این ولایت زیر کار است و از این پروژه‌ها نزدیک به ۲۰ هزار خانواده مستفید شده‌اند.

محراب‌الدین ابراهیمی ـ خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *