در صورت ادامه اقدامات مرزی در دیورند، افغانستان به مردم رجوع می کند

وزارت خارجه کشور ضمن هشدار به اسلام آباد در مورد اقدامات یک‌جانبه مرزی در خط فرضی دیورند، می‌گوید که ادامه این تخطی‌ها به مردم مراجعه شده و نیروهای امنیتی نیز خواست مردم را تامین خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (۱۶حمل) در نشست خبری به اقدامات یک‌جانبه پاکستان واکنش نشان داده و به این کشور هشدار داد.

وی در این رابطه گفت :«اقدام افغانستان از راه دیپلوماتیک به معنی ضعف افغانستان نخواهد بود.»

مستغنی تصریح کرد که ایجاد دیوار و یا سیم خاردار در خط فرضی دیورند از طرف پاکستان برای جلوگیری از عبور و مرور تروریست‌ها بهانه است و برای مقابله با تروریسم راه‌های مناسب‌تر دیگری نیز وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که از بین بردن لانه‌های امن تروریسم در خاک پاکستان و دست کشیدن از حمایت مالی رهبران آنها، بهترین همکاری و فعالیت اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم است.

مستغنی تصریح کرد که ابراز نظر درباره خط فرضی دیورند از صلاحیت هیچ دولتی در افغانستان نخواهد بود و تنها مردمان دو طرف مرز می‌توانند در این‌باره تصمیم بگیرند.

خط فرضی دیورند در سال ۱۸۹۳ میلادی، با امضای قراردادی میان «سرمارتیمردیورند» وزیر امور خارجه وقت انگلیس و «امیر عبدالرحمان خان» پادشاه وقت افغانستان، به عنوان مرز میان افغانستان و هند تحت استعمار انگلیس شناخته شد.

اما پس از تشکیل دولت پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی، دیورند به عنوان معضل اصلی بین دو کشور باقی ماند و افغانستان می‌گوید که زمان این قرارداد ۱۰۰ ساله دیورند به پایان رسیده؛ اما پاکستان بر این باور است که قرارداد دیورند با هند امضا شده و اسلام‌آباد، آن را فاقد اعتبار می‌داند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *