روند رای دهی سراسری ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز آغاز شد

آغاز روند رای دهی سراسری ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در بیش از ۸۰ شهر این کشور آغاز شده و مردم برای انتخاب ۶۰۰ عضو پارلمان و تعیین سرنوشت کشور خود به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انتخابات سراسری پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه صبح امروز (یکشنبه، ۳ سرطان)  از ساعت ۸ صبح به وقت محلی این کشور در ۸۱ شهر ترکیه آغاز شد که گفته میشود این انتخابات یک همه پرسی در خصوص کارکرد های پانزده ساله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور محسوب میشود.

گزارش ها میرسانند در این انتخابات ترکیه رجب طیب اردوغان با شش نامزد ریاست جمهوری و سه حزب بزرگ که از رقیبان سرسخت اش به شمار میروند رقابت خواهد کرد.

درعین حال در این انتخابات هشت حزب مختلف از جمله «عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان که خود نامزد ریاست جمهوری نیز هست، جمهوری‌خواه خلق، حرکت ملی‌گرا، حزب کُردی دموکراتیک مردمان، حزب خوب و حزب سعادت علاوه بر انتشار لیست اعضای خود برای ورود به پارلمان، نامزدی را نیز برای ریاست جمهوری مشخص کرده اند.

در همین حال بعد از تغییر قانون اساسی ترکیه، برای اولین بار در تاریخ سیاسی این کشور به احزاب اجازه داده شد تا با یکدیگر ائتلاف کنند.

حزب حرکت ملی‌گرا به رهبری «دولت باغچه‌لی» برای آنکه حیات خود را در پارلمان حفظ کند و کرسی‌های خود را به رقیبش یعنی جمهوری ‌خواه خلق نزدیک ‌تر کند، با حزب عدالت و توسعه ائتلاف کرده است .

گفته میشود این نخستین باری است که رقبا و مخالفان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشور ترکیه ائتلاف نامرئی ای را ایجاد کرده اند و با استفاده از فرصت  در برابر رئیس جمهور این کشور خواهند ایستاد.

مردم ترکیه می‌توانند حضور یافتن در  بیش ۸۱ شهر به پای صندوق های رای بروند و تا ساعت ۵ عصر امروز رئیس‌جمهور و نمایندگان پارلمان خود را انتخاب کنند  ضمن این وزارت کشور ترکیه تعداد واجدان شرایط رای‌ دادن را (پنجاه و شش میلیون و سیصد و بیست و دو هزار و ششصد و سی و دو) تن اعلام کرده است.

گفته میشود دستگاه‌های امنیتی ترکیه برای این انتخابات تدابیر شدیدی امنیتی را اتخاذ کرده‌اند.

در همین حال  بیش از ۴۱۰ ناظر بین الملی از ۸ سازمانی جهانی در این انتخابات ناظر خواهند بود و روی شمارش آرا بدون ایجاد خلل نظارت خواهند کرد.

این انتخابات در حالی برگزار میشود که پیشتر از وقت تعین شده برگزار گردیده است و رقبایی رجب طیب اردوغان با استفاده از این فرصت تلاش میکنند مانع دست یابی دوباره وی برای مدت پنج سال به ریاست جمهوری این کشور شوند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *