استقبال علمای پاکستان از مذاکره و میانجیگری با طالبان

به‌دنبال اعلام آمادگی مشروط طالبان برای شرکت در مذاکرات صلح، رهبران مذهبی در این کشور نیز از این ایده استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» اعلام کرد که در صورت تضمین دولت برای میانجیگری رهبران مذهبی پاکستان در روند صلح، حاضر به شرکت در مذاکرات است.

شاهدالله شاهد سخنگوی گروه طالبان پاکستانی با اعلام این خبر، از «مولانا فضل‌الرحمن» رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» (شاخه فضل‌الرحمن) و «سید منور حسن» رهبر حزب «جماعت اسلامی» به عنوان افراد پیشنهادی خود برای میانجیگری نام برده است.

 با این حال سید منور حسن رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان اعلام کرد که در صورت جدی بودن ۲ طرف حاضر است در مذاکرات بین دولت و طالبان میانجیگری کند.

وی تاکید کرده که طالبان برای دومین بار از وی خواسته‌اند تا از جانب آنان با دولت ارتباط برقرار کند با این وجود طالبان باید اهداف خود را از مذاکره مشخص کند تا بتوان بین آنان و دولت میانجیگری کرد.

منور حسن همچنین با اشاره به اینکه مقامات پاکستانی برای مبارزه با تروریسم باید در سیاست خارجی خود تجدید نظر کنند، گفته است: دولت مرکزی نیز وظیفه دارد با کمک دولت ایالتی «خیبر‌پختونخواه» اهداف خود را از مذاکره با طالبان مشخص کند.

وی افزوده است که امریکا خواهان انجام مذاکره با طالبان است و در عین حال، به‌طور غیرمستقیم پاکستان را از مذاکرات و این کشور را مجبور به درگیری با شبه‌نظامیان می‌کند.

این رهبر مذهبی تصریح کرد: موضع ما این است که می‌توان مشکلات را از طریق مذاکره حل کرد.

در همین حال، مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان نیز از پیشنهاد طالبان برای مذاکره با دولت استقبال کرده و آن را گامی در مسیر درست دانسته است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت قبلی در مذاکره با طالبان، گفته، مذاکره با طالبان باید بخش مهمی از استراتژی ضد ترور کشور باشد، او از دولت جدید «نواز شریف» خواست تا با پذیرش این درخواست، در واکنشی متقابل، اعلام کند که خواهان مذاکره با طالبان است.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان با تأکید بر لزوم رد هرگونه فشار خارجی به دولت درباره مذاکرات، افزود: در شرایطی که آمریکایی‌ها در تلاش برای مذاکره با طالبان هستند، عاقلانه نیست که از این مذاکرات امتناع کنیم.

این رهبر مذهبی پاکستان همچنین با رد اینکه این مذاکرات توسط یک فرد یا گروه خاصی انجام شود، تصریح کرد: پیش از این یک مکانیزم محلی به نام «جرگه» برای رفع درگیری‌ها تشکیل شده است که می‌تواند مورد حمایت رهبران ملی و سیاسی کشور قرار گیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *