افغانستانِ شانزده سال بعد از یازدهم سپتمبر!!

شانزده سال پیش در چنین روزی، امریکا شاهد حملات سهمگین که تروریستی گفته شد، بود؛ در آن روز، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار طیاره تجاری – مسافربری امریکا را ربوده و در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویارک و وزارت دفاع امریکا کوبیدند.

در نتیجه این برخوردها، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به طور کامل ویران شدند.

واکنش ایالات متحده امریکا به این حملات، شروع جنگ با تروریسم با حمله به افغانستان و از قدرت برکنار کردن طالبان مسلح، که تروریست‌های القاعده را پناه می‌داد، و نیز تصویب طرح «قانون میهن‌پرستی امریکا» بود.

این تصمیم امریکا، تحول بزرگ را در افغانستان به دنبال داشت.

این تحولات عظیم قرار بود با نابودی کامل گروه‌های هراس‌افگن و ایجاد امنیت در افغانستان همراه باشد؛ اما با توجه به مصارف هنگفت امریکا و کشورهای عضو ناتو؛ تغییرات شکل منفی را به خود گرفت.

در جریان این تحولات، ایجاد حکومت انتخابی با حضور پرشمار مردم در پای صندوق‌های رای، ایجاد و گسترش آزادی بیان، آزادی عمل برای دختران و زنان جهت حضور در بخش‌های مختلف جامعه، رونق معارف و تحصیلات عالی، انکشاف ارتباطات و شماری از موارد دیگر از جمله دستاوردها به شمار می‌رود.

اما در کنار آن، امنیت که در ابتدا به صورت نسبی تامین بود؛ حالا و با گذشت شانزده سال که تلفات بی‌شماری از مردمان ملکی، نظامی افغانستان و نیروهای خارجی همراه بود، کمتر به چشم آمد و در سال‌های اخیر و بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی با کمک امریکا، در حال کم‌رنگ شدن است.

در دو سال اخیر بی‌امنی‌ها به اوج خود رسیده و وحشیانه‌ترین و سهمگین‌ترین حملات در افغانستان به ویژه پایتخت انجام شد که شمار زیادی از غیرنظامیان را قربانی گرفت.

به عقیده تحلیل‌گران و صاحب‌نظران هنوز هم مشکلات و کاستی‌ها در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در کشور موجود است و در جریان شانزده سال بعد از یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ این مشکلات حل‌ناشده باقی مانده است.

این کارشناسان معتقدند که با وجود سرازیر شدن کمک‌های هنگفت مالی جامعه‌جهانی به این کشور، دستاوردهای شانزده سال اخیر کمتر از آنچه است که مردم انتظار و توقع داشتند.

با گذشت شانزده سال از حادثه یازدهم سپتمبر؛ هنوز هم در افغانستان جنگ، خونریزی و بدبختی ادامه دارد و شرایط به حدی خراب مدیریت شد که طالبان مسلح بعد از تحمل ضربات سنگین قدرت‌مندتر شده و در کنار آنها گروه تروریستی داعش نیز «عرض‌اندام» کرده است.

حالا و با گذشت شانزده سال از تصمیم امریکا برای نابودی گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان، مخالفان مسلح دولت قدرت بیشتر یافته و نفوذشان را در مناطق بیشتری از کشور گسترش داده‌اند.

در حال حاضر نیز مشکلات به صورت جدی‌تر در افغانستان موجود است و همین دلیل باعث شده در سال‌های اخیر شمار زیادی از شهروندان کشور، زنده‌گی در مهاجرت را ترجیح داده و تصمیم بگیرند به کشورهای اروپایی و امریکایی پناهنده شوند.

در حادثه ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی دو هزار و ۹۷۴ نفر کشته شدند.

این درحالی است که به تازه‌گی امریکا استراتیژی جدیدش در قبال جنگ افغانستان را اعلام کرده و بر اساس آن تصمیم گرفته است که میزان نیروهای نظامی‌اش در افغانستان را افزایش دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *