قطع شدن آنتن شبکه‌های مخابراتی در شمال روند اطلاع رسانی را به کندی مواجه می‌سازد

با قطع شدن شبکه های مخابراتی از طرف شب در برخی از ولایت های شمالی افغانستان دسترسی مردم به انترنت محدود شده و روند اطلاع رسانی نیز به کندی مواجه شده است.
شهروندان شمال افغانستان می‌‌گویند، با وضع شدن این محدودیت ها کار اطلاع رسانی از رویدادهای امنیتی و جنایی به کندی مواجه شده و اکثراً رویداد ها پنهان باقی می‌‌ماند.
عبدالمومن یک‌‌تن از کاربران انترنت در ولایت بغلان می‌‌گوید، با وضع این محدودیت ها وی در کار دست‌‌یابی به اطلاعات به مشکل روبرو شده است.
او که اکثراً از طریق صفحات اجتماعی و خبرگزاری ها رویدادهای روز را تعقیب می‌‌کند، از حکومت می‌‌خواهد که هرچه زودتر این محدودیت را در کار شبکه های مخابراتی از میان بردارد.
فیسبوک، تویتر و خبرگزاری ها از پایگاه های مهم خبر رسانی در کشور برای کاربران انترنتی به شمار می‌‌روند.
از سویی هم اطلاع رسانی از طریق شبکه اجتماعی فیسبوک بنابر گسترده بودن آن در میان مردمان عام افغانستان، بر یک بخشی از زندگی مردم مبدل شده است و به گفته شهروندان افغانستان قطع شدن شبکه های مخابراتی بیانگر ضعف حکومت در قسمت تأمین امنیت و نگهداری از سرمایه گذاری خصوصی در افغانستان می‌‌باشد.
مرکز و ولسوالی های ولایت کندز، بخشی از شهر پلخمری و ساحات تحت کنترول طالبان مسلح در ولایت بغلان، ولسوالی های درزاب و قوش‌‌تپه در ولایت جوزجان و ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب، از بخش های شمال افغانستان استند که در دو ماه گذشته شبکه های مخابراتی در آن ها از طرف شب قطع می‌‌شوند و یا هم از طرف روز محدودیت های بر کار انترنت وضع می‌‌گردد.
بر بنیاد گفته های منابع شبکه های مخابراتی بر اساس فشار گروه طالبان مسلح قطع می‌‌گردد و همچنان این گروه گفته است که بخاطر جلوگیری از ردیابی افراد شان از سوی نیروهای خارجی که اکثراً از طریق موبایل صورت می‌‌گیرد دست به این کار زده اند.
تا حال وزارت مخابرات کشور در این باره وضاحت نداده است.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *