چرا غرب مجبور شد ایران را به ژنو۲ دعوت کند ؟

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه – مقاومت اسلامی

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست ژنو ۲ با موضوع بحران سوریه دعوت شده است.

روز یکشنبه دبیرکل سازمان ملل این موضوع را در مقر این سازمان در نیویورک اعلام کرد.

بان کی مون اظهار داشت که تهران این دعوت را پذیرفته است؛ این در حالی است که تا کنون هیچ بیانیه رسمی دراین باره از سوی مقامات ایرانی منتشر نشده است.

پیش از ایران گفته بود که اگر برای مشارکت در نشست ژنو ۲ شروطی گذاشته شود، تهران در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

محمد جواد ظریف روز شنبه گفته بود که اگر دعوت از ایران بدون پیش شرط صورت گیرد جمهوری اسلامی در این مذاکرات شرکت می‌کند.

ظریف همچنین خاطر نشان کرد، جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بود که حل بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و از کنفرانس ژنو ۱ و ۲ به عنوان راهی برای رسیدن به راه حل سیاسی از طریق تفاهم بین مردم و بدون حضور نیروهای خارجی استقبال کرده است .

دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشست خود با حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور آفریقا و عرب، بر لزوم مشارکت ایران در کنفرانس ژنو۲ تاکید کرد.

بان کی‌مون در این نشست که در حاشیه دومین «کنفرانس بین‌المللی تعهد بشردوستانه برای سوریه» در کویت برگزار شد، گفت : من در مذاکراتم با همه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که به نوعی با مساله سوریه مرتبط هستند، بر لزوم مشارکت ایران در کنفرانس بین‌المللی ژنو ۲ تاکید کرده‌ام، چرا که به نظر من ایران یک بازیگر مهم است.

روسیه و سوریه نیز مشارکت ایران را در کنفرانس آتی ژنو-۲ را خواستار شده‌اند.

نشست ژنو ۲ با هدف یافتن راه‌حلی برای برون رفت سوریه از بحران قرار است ۲۲ ژانویه در شهر مونترو سوئیس آغاز به کار کند؛ همچنین این نشست میزبان نمایندگان دولت بشار اسد، رییس جمهور سوریه خواهد بود.

ناآرامی‌های خونین از سال ۲۰۱۱ گریبان‌گیر سوریه است. بر اساس گزارش‌ها، قدرت‌های غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان فعال در سوریه حمایت می‌کنند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در نزدیک به سه سال ناآرامی و درگیری‌های مسلحانه در سوریه، بیش از ۱۰۰ هزار تن جان خود را از دست داده‌ و میلیون‌ها نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *