دیوید ایگناتیوس : آمریکا در حال مدیریت شکست خود است

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

آنچه مسلم است اینکه افغانستان در سال ۲۰۱۴ به صورت رسمی به عنوان نماد درگیری واشنگتن در نظام بین الملل مورد شناسایی دولتها و ملتهای جهان قرار خواهد گرفت.جنگ افغانستان در دوران ریاست جمهوری بوش پسر رخ داد و در جریان آن شاهد افزایش شدید هزینه های شکست آمریکا در عرصه سیاست خارجی این کشور بودیم.

مقامات آمریکایی به شدت نگران تحقق یافتن «گزینه صفر» در افغانستان هستند. گزینه صفر اصطلاحی است که برای خروج کامل نیروهای ناتو و بویژه نیروهای آمریکایی از افغانستان به کار می رود. مقامات نظامی و سیاسی آمریکایی به شدت از تحقق این گزینه هراسان هستند. از این رو باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هیچ گاه در سخنرانی ها یا موضع گیری‌های خود از خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان سخنی به میان نیاورده است. اوباما به خوبی می داند که بسیاری از شهروندان افغان با خروج کامل و همه جانبه نیروهای آمریکایی از افغانستان موافق هستند و اگر این مسئله به رفراندوم عمومی گذاشته شود، اساسا فضایی برای ادامه تنفس واشنگتن در افغانستان و شبه قاره هند باقی نخواهد ماند.

تهدیدات کاخ سفید علیه رئیس جمهور افغانستان کماکان ادامه دارد. تهدیداتی که نشان می دهد واشنگتن اساسا در صدد اعمال فشار و تحمیل توافقنامه ننگین امنیتی به افغانستان است. در این میان اوباما و دیگر مقامات آمریکایی سعی دارند با تهدیدات متعدد کرزی و دولت افغانستان را وادار به امضای چنین توافقنامه‌ای کنند. آمریکا به افغانستان هشدار داده است که در صورت عدم امضای فوری پیمان امنیتی توسط حامد کرزای، نظامیان خارجی قبل از موعد مقرر افغانستان را ترک می‌کنند.با رد امضای توافقنامه امنیتی میان واشنگتن و کابل از سوی حامد کرزای، کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا ممکن است تمام نیروهای نظامی خود را از مناطق ناامن در این کشور خارج کند. همان کاری که پیش از این در عراق انجام داده بود.مقامات آمریکایی به شدت نگران تحقق یافتن «گزینه صفر» در افغانستان هستند.

گزینه صفر اصطلاحی است که برای خروج کامل نیروهای ناتو و بویژه نیروهای آمریکایی از افغانستان به کار می رود. مقامات نظامی و سیاسی آمریکایی به شدت از تحقق این گزینه هراسان هستند. از این رو باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هیچ گاه در سخنرانی ها یا موضع گیری های خود از خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان سخنی به میان نیاورده است. اوباما به خوبی می داند که بسیاری از شهروندان افغان با خروج کامل و همه جانبه نیروهای آمریکایی از افغانستان موافق هستند و اگر این مسئله به رفراندوم عمومی گذاشته شود، اساسا فضایی برای ادامه تنفس واشنگتن در افغانستان و شبه قاره هند باقی نخواهد ماند.

رسانه های آمریکایی بارها در مقالات و اخبار خود به شکست کاخ سفید در افغانستان اذعان کرده اند. به تازگی روزنامه «واشنگتن‌پست» با اشاره به عملکرد ضعیف تیم سیاست خارجی دولت کنونی آمریکا تصریح کرد این یک کابوس محض برای فرمانده کل است که در جنگی گرفتار شود که دیگر به آن اعتقادی ندارد و جنگ افغانستان به طرز بدی به اوباما و تیم وی خدشه وارد کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست به قلم «دیوید ایگناتیوس»، با مطالعه خاطرات «رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا، ممکن است این سئوالات برای افراد به وجود آید که چطور فرایند سیاست خارجی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در هم شکسته است و چطور می‌توان آن را بهبود بخشید؟

راهبرد “حضور بلند مدت آمریکا در عراق و افغانستان” از زمان حضور نومحافظه کاران افراطی و دوران ریاست جمهوری بوش پسر ترسیم شده و اوباما نیز خود را ملزم به پیروی از همین استراتژی می داند. به عبارت بهتر، کبوترها و بازهای آمریکایی هر دو اشتهای پرواز در آسمان افغانستان را دارند.از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا مفادی را در توافقنامه گنجانده است که برای واشنگتن کمترین مزاحمت حقوقی نداشته باشد. در این میان وظیفه سختی بر دوش دولت، پارلمان و ملت افغانستان خواهد بود. موضع گیری های اوباما، ژنرال پترائوس فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان و دیگر مقامات آمریکایی نشان داده است که دموکرات ها و جمهوریخواهان سعی دارند افغانستان را به اردوگاه دائمی خود تبدیل کنند. این در حالی‌است که ماحصل بیش از یک دهه حضور خارجی ها در افغانستان احیای القاعده، قدرت گرفتن طالبان و تشدید بحران امنیت در این کشور بوده است.

ادامه کشتارغیر نظامیان از سوی نیروهای آمریکایی در افغانستان و آغاز عملیات روانی فرماندهان ارتش آمریکا برای گفتگو با سران قبایل ،از تشدید نگرانی های آنان برای ادامه حضور درافغانستان حکایت دارد . از آنجا که آمریکایی ها قصد دارند برای مدت طولانی درافغانستان بمانند احساس می‌کنند که نیازمند همکاری و به اصطلاح ادای محبت با مردم افغانستان هستند که نشان دهند حضورنظامی آنان در افغانستان ، در جهت تخاصم نیست .

این در حالی است که از دیدگاه مردم افغانستان، اقدامات نیروهای آمریکایی بخصوص در کشتار غیرنظامیان ، بیانگر دروغین بودن ادعاهای مقامات نظامی وسیاسی آمریکا است و از سوی دیگر، بیانگر ترس و وحشت نظامیان آمریکایی از تهدیدات و ناامنی‌هایی است که جان آنان را تهدید می کند.آنچه مسلم است اینکه ضریب آسیب پذیری ایالات متحده آمریکا در افغانستان روز به روز افزایش می یابد. این آسیب پذیری طی سالهای اخیر و متعاقب افزایش هزینه های ناتو در افغانستان و شبه قاره هند بیشتر شده است.

از این رو پس از خروج اولیه نیروهای آمریکایی از افغانستان، شاهد اعلان رسمی شکست واشنگتن و متحدانش در کابل هستیم. شکستی که نشان دهنده وجود و استمرار آشفتگی در سیاست خارجی آمریکاست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *