سه سند مهم میان افغانستان و استرالیا به امضا می رسد

سید شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری کشور می گوید که هدف از سفر رئیس جمهورغنی به استرالیا تقویت همکاری های ستراتیژیک و امضا سه سند مهم میان دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جلب سرمایه گذاری ها از سه کشور دنیا استرالیا، اندونیزیا و سنگاپور برای افغانستان محور سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان را به کشورهای یاد شده احتوا می کند.

سفر رئیس جمهورغنی از شب گذشته از استرالیا آغاز شده و قراراست سه شنبه همین هفته به سنگاپور و چهارشنبه به اندونیزیا سفرنماید.

شاه حسین مرتضوی امروز یکشنبه در یک کنفرانس خبری به ابعاد سفر رئیس جمهورغنی به سه کشور اروپایی پرداخت.

وی گفت: رئیس جمهورغنی به دعوت “ملکم ترنبل” صدراعظم استرالیا به آن کشور سفر نموده و هدف عمده این سفر را امضاء سند همکاری های توسعه ای دربخش های زراعت، تحصیلات عالی و سرمایه گذاری در بخش معادن افغانستان تشکیل می دهد.

مرتضوی از انکشافات چشمگیر در عرصه سیاست خارجی افغانستان یاد آورد شد و گفت، که جامعه جهانی در آغاز کارحکومت وحدت ملی با افغانستان اعلان حمایت کوتاه مدت داشت، اما حالا افغانستان با دنیا تعهد استراتیژیک و درازمدت دارد و سفرکنونی رئیس جمهور نیز بر اساس همین تعهد بنا یافته است.

آقای مرتضوی سفرکنونی رئیس جمهور را بخشی از استراتیژی سیاست خارجی افغانستان عنوان کرد و گفت که پنج حلقه سیاست خارجی کشور که در آغاز حکومت وحدت ملی از سوی رئیس جمهور به عنوان محور سیاست خارجی افغانستان اعلان گردید آن را نقطه تامین امنیت، توسعه و تحول برای کشور خواند.

مرتضوی گفت :” رئیس جمهور مبتنی بر همین پنج حلقه خواهان عقد پیمان های همکاری به سطح کشور های منطقه و تبدیل شدن افغانستان به حیث چهار راه آسیا می باشد.”

به گفته سخنگوی رئیس جمهورغنی تشویق سرمایه گذاران کشورهای استرالیا، اندونیزیا و سنگاپور از سوی رئیس جمهور برای استخراج معادن و خودکفایی افغانستان دربخش زراعت نشانه ی از سیاست خارجی حکومت به منظور گره خوردن منافع کشورهای جهان با افغانستان می باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *