تلاش ها برای به کار افتادن شرکت های صنعتی در کشور

موضوع جلسه این هفته شورای عالی اقتصادی کشور به ریاست «رئیس جمهور غنی» چگونگی کار کرد شرکت های صنعتی در کشور بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این جلسه روی ارزش پنبه و پلان پنج ساله برای توسعه و تولید آن در کشور، خریداری داغمه جات از سوی سکتور خصوصی و تفاهم‎نامه تولید برق و انرژی با شرکت غدیر بحث صورت گرفت.

ابتدا گزارش جامع در رابطه به تصدی پنبه از جمله مقدار دارایی‎ها، جایداد‎ها، پلان  تولیدی، قیمت تمام شد محصولات، پلان منابع بشری و چگونگی مدیریت و نظارت و پلان تصدی‎ها از سوی مسئولین دفتر مشاوریت اقتصادی ریاست جمهوری و وزارت زراعت به جلسه ارائه گردید.

آنان ضمن این‎که خواستار مبدل شدن تصدی‎های تولید پنبه به شرکت شدند، خاطر نشان نمودند که با سرمایه گذاری روی تصدی‏ها، صنعت نساجی دوباره در کشور فعال می‎شود، برای هزاران تن به شکل مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی صورت می‎گیرد، بدیل خوب برای کشت کوکنار خواهد بود، در امنیت ممد واقع می‎شود و اقتصاد ولایات بلخ، قندوز و هلمند را رونق دوباره می‎دهد.

جواد پیکار رئیس ادارۀ اراضی می گوید که که فعال سازی دوباره این تصدی ها ضرورت به تحلیل اقتصادی دارد و هم‏چنان باید سود و زیان آن نیز بررسی گردد.

همچنین محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، گفت که فعال کردن تصدی‎ها یک قدم مهم در رشد اقتصاد زراعتی می‎باشد. وی افزود که باید زمینه‎ها برای سرمایه گذاری سکتور خصوصی روی زراعت صنعتی به بررسی گرفته شود.

رئیس جمهور غنی در این رابطه گفت که هدف اساسی ما این است که با فعال کردن تصدی‎ها، دهاقین ما منفعت بیشتر ببرند و انگیزه بیشتر برای کار پیدا کنند.

وی افزود که بدون تغییر بنیادی در زراعت، ثبات بدست نمی‎آید و هدف اساسی ما این است که قریه‎ها خود را در این منافع شریک بدانند.

رئیس جمهور گفت که بعضی از کشورها از جمله آذربایجان علاقمندی سرمایه گذاری در بخش تولید پنبه در افغانستان را دارند.

محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که تصدی جن و پرس باید ادغام شود و از تصدی به شرکت مبدل گردد. وی افزود که حکومت آمادۀ سرمایه گذاری روی این شرکت است، وزارت مالیه سرمایه گذاری اولیه را فراهم می‎کند و وزارت زراعت روی تولید و کوپراتیف پنبه کار خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که روی چارچوب مشخص برای جذب سکتور خصوصی داخلی و بین المللی، کار صورت گیرد. وی بر ضرورت تحرک بخاطر انجام کار مفید در این زمینه تاکید کرد.

جلسه در ادامه، پیشنهاد فابریکه ذوب آهن “خان استیل” در مورد خریداری داغمه جات را به نرخ روز، مورد بحث و بررسی قرار داد.

فابریکه خان استیل که خواهان خریداری داغمه جات است، در سال ۱۳۹۴ در بیست جریب زمین در شهرک صنعتی پلچرخی به سرمایه ابتدایی ۲۵ میلیون دالر تاسیس گردید. این فابریکه در حال حاضر در یک شفت ۲۰۰ تن سیخ گول تولید می‎کند.

داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور درامور زیربنایی، گفت که فابریکه خان استیل به معیار‏های بین المللی ساخته شده است و ظرفیت توسعه را دارد و می‎تواند افغانستان را در بخش سیخ گول به خودکفایی برساند.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، گفت که یک هیات موظف شود تا داغمه جات را بررسی نماید که معلوم گردد، دولت در مجموع چه مقدار داغمه جات دارد و بعداً با کمپنی‎ها برای فروش آن قرارداد صورت گیرد.

 صدیق احمد عثمانی عضو ولسی جرگه، گفت: بین مواد خام و آنچه تولید می‎شود، باید رابطه منطقی وجود داشته باشد و در تولید باید کیفیت نیز در نظر گرفته شود.

مصطفی مستور گفت که حکومت باید تصمیم بگیرد تا بر اساس یک نرخ ثابت داغمه جات را به فروش برساند.

نقیب الله فایق رئیس نورم و ستندرد، گفت که ما لابراتوار‎های خوبی را در دسترس داریم و در این راستا می‎توانیم آزمایش کیفیت نمائیم.

رئیس جمهور غنی در این زمینه، گفت که وزارت‎های تجارت و اقتصاد یک کمیته را تعیین نمایند تا مقدار ذخایر داغمه جات دولت به شمول وزارت دفاع ملی بررسی گردد.

رئیس جمهور افزود: تعیین قیمت به گونه‎ی باشد که برای سرمایه گذاران مفید واقع شود و شرط اساسی ما این است که داغمه جات به تولید مبدل شود.

وی یکبار دیگر تاکید کرد که ادارات دولتی باید در خریداری‏های شان تولیدات داخلی را ترجیح بدهند.

متعاقباً شورای عالی اقتصاد، تفاهم نامه طرح سرمایه گذاری شرکت خصوصی غدیر را در بخش تولید انرژی و برق که به جلسه ارائه گردید، مورد بررسی قرار داد.

جلسه فیصله کرد تا تفاهمنامه ابتدایی با شرکت ایرانی غدیر به امضا برسد و خاطرنشان گردید که پیشنهادات مشخص دیگر در این خصوص مورد بحث قرار گیرد.

در اخیر جلسه شورای عالی اقتصاد، داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور درامور زیربنایی، گزارش کمیسیون مذاکره کنندۀ حوزۀ رسوبی افغان- تاجیک را ارائه کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *