۲۰۱۵/ پایان خوش برای سالی که خیلی خوش نبود

سال ۲۰۱۵ میلادی هرچند در مسایل امنیتی و سیاسی، سالی خوب برای اولین سال حکومت وحدت ملی نبود؛ اما در بخش های دیگر، مسایل خوشی به دنبال داشت.

در مسایل اقتصادی و ورزشی، دستاوردهای خوبی نصیب کشور در سال ۲۰۱۵ شد، افتتاح کار تاپی، عضویت در سازمان تجارت جهانی، پیروزی های متوالی در فوتبال و کرکت از جمله موضوعاتی است که نام افغانستان را به غیر از جنگ در دیگر مسایل نیز در دنیا برجسته ساخت.

این سال در ابتدا، خیلی نگران کننده بود، مسایل امنیتی و افزایش حملات در نقاط مختلف کشور ناامیدی در جامعه را افزایش می داد؛ اما گویا قرار بود این سال پایان خوشی برای سال ناخوش داشته باشد.

افتتاح پروژه انتقال گاز از آسیای مرکزی به جنوبی

بحث بر سر پروژه انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند که به پروژه تاپی معروف است؛ از چند سال به این سو جریان داشت.

این پایپ لاین، از ترکمنستان تا هند، ۱۸۰۰ کیلومتر طول دارد که ۷۳۵ کیلومتر آن از خاک افغانستان در ولایت های هرات، فراه، هلمند و قندهار می گذرد.

این پروژه بزرگ، بالاخره در تاریخ ۲۲ قوس، افتتاح شد و در مراسم افتتاح آن نیز محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، قربانی قلی بردی محمداُف رئیس جمهور ترکمنستان، معاون رئیس جمهور هند و نوازشریف، نخست وزیر پاکستان حضور داشتند.

12390864_902903706452539_2354511830485295313_n

اهمیت این پروژه برای افغانستان خیلی مهم است به طوری که در ده سال اول سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز، در ده سال دوم، سالانه یک میلیارد متر مکعب گاز و در ده سال سوم، سالانه یک و نیم میلیارد متر مکعب گاز از این پروژه نصیب کشور می شود.

افغانستان این مقدار گاز را خریداری می کند؛ اما پول آن از سوی هند و پاکستان در برابر انتقال لوله گاز به افغانستان پرداخت می شود به نوعی که هر دو کشور سالانه ۵۰۰ میلیون دالر به افغانستان می پردازند.

رئیس جمهور غنی در مراسم افتتاح این پروژه خاطر نشان کرد که تاپی به اثبات رساند در صورتی که خواست سیاسی وجود داشته باشد مشکلات تخنیکی و اداری حل شدنی هستند.

این پروژه برای اشتغال زایی نیز نقش مهمی در کشور دارد، به صورتی که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای صدها تن از شهروندان کشور را فراهم می کند.

سازمان تجارت جهانی

افغانستان همیشه در روابط تجاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان، مشکلات زیادی داشته و از آنجایی که یک کشور عمدتاً وارداتی است، نیاز مبرم نیز به این کشورها برای انتقال اموال تجاری دارد.

هرچند در این راه، ضررهای زیادی را متحمل شده و به دلیل نداشتن قدرت لازم اقتصادی موفق نبوده تا بالای کشورهای همسایه فشار وارد کند، نیاز مبرم به این داشت تا عضویت سازمانی را به دست آورد که این مشکلات را اگر به صورت کامل حل نمی کند به حداقل برساند.

151223182417_afghanistan_wto_640x360_epa

افغانستان پیش از این به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهانی حضور داشت؛ اما بعد از چند سال در دهمین نشست وزیران عضو سازمان تجارت جهانی در شهر نایروبی کنیا، روز پنجشنبه ۲۶ قوس برابر با ۱۷ دسمبر ۲۰۱۵، عضویت کامل این سازمان را به دست آورد.

سازمان تجارت جهانی به افغانستان ۵ سال وقت داده است تا تمام قوانین خود را مطابق با معیارهای این سازمان بسازد. افغانستان درخواست برای عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی را یازده سال پیش از این مطرح کرده بود.

بنابراین، مارکیت ۱۶۲ کشور جهان پس ‌از این به روی افغانستان باز خواهد بود و مشکلات ترانزیتی با برخی کشورها در نتیجه عضویت در WTO حل خواهد شد.

مقام های افغانستان عضویت در سازمان تجارت جهانی را برای بازشدن پای سرمایه ‌گذاران به کشور موثر دانسته و بر اساس قوانین این سازمان در کشور سرمایه گذاری خواهند کرد.

افتتاح سه ساختمان بی نظیر در کشور

در پایان سال ۲۰۱۵، سه ساختمان اساسی و بی نظیر در کشور افتتاح شد که هر کدام از آنها معیارها و امکانات اساسی برای اداره های مشخص را دارا هستند.

اولین ساختمان که افتتاح شد، ساختمان وزارت امور داخله بود، این تعمیر در اواخر ماه قوس با حضور سران کابل و فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

58878_905483272861249_9128934896659530935_n

ساختمان جدید وزارت امور داخله در زمینی به مساحت ۱۸۳ جریب زمین به هزینه مجموعی ۲۰۰ میلیون دالر از کمک های کشور امریکا اعمار شده است که گنجایش ۳۲۰۰ نفر را داراست و کار ساخت آن از سال ۲۰۱۱ در جاده میدان هوایی کابل روی دست گرفته شده بود.

بعد از وزارت امور داخله نوبت به شورای ملی رسید تا ساختمان جدیدش مورد بهره برداری قرار گیرد.

کار ساخت این ساختمان در سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود و در ابتدا قرار بود تا سال ۲۰۱۱ به پایان برسد؛ اما بنا به دلایلی این تعمیر به تاریخ ۴ جدی مورد بهره برداری قرار گرفت.

تالار مربوط به مجلس نماینده گان این ساختمان برای ۳۶۰ تن ظرفیت دارد و تالار سنا نیز برای یکصد و بیست نفر ساخته شده است که این تالارها تا صد سال آینده قابل استفاده می باشند.

12432909_1080759418656644_1270547723_o

در کنار این دو تالار، بلاک برای کمیسیونها، آشپزخانه، طعام خانه، کتاب خانه و … ساخته شده است.

مجموع مساحت تعمیر مجلس جدید و محوطه آن به ۱۲۰ جریب زمین میرسد که از این مجموعه در آینده، ساحه رهایشی نیز برای بود و باش وکلا در وقت تصدی و انجام وظیفه در نظر گرفته شده است که هزینه ساخت تمام ساختمان شورای ملی بیش از ۲۰۰ میلیون دالر برآورد شده که از سوی کشور هند پرداخت می شود.

وزارت دفاع ملی نیز از جمله دیگر وزارت هایی بود که در آخر سال ۲۰۱۵ صاحب ساختمان جدید شد.

 151228130938_afghan_mini_pentagon_640x360_bbc_nocredit

ساختمان جدید وزارت دفاع ملی به کمک مالی امریکا با هزینه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر ساخته شده و آلمان در بخش تجهیزات آن نیز کمک کرده است.

این ساختمان در ۵ طبقه ساخته شده است و یک گنبد ۳۴متری برفراز آن قرار دارد که ظرفیت ۲۵۰۰ نفر به صورت همزمان را داراست.

در این ساختمان ۷۵۰ اطاق در نظر گرفته شده و شامل نظارت خانه، دادگاه نظامی، سربازخانه، سیستم فاضلاب عصری و مراکز ورزشی می باشد.

کار ساخت این تعمیر از سال ۲۰۰۹ آغاز شده و شش سال را در بر گرفته و به تاریخ ۷ جدی به بهره برداری رسید.

ورزش هم پیام آور صلح و شادمانی شد

در آخرین روزهای سال ۲۰۱۵، ورزش به مانند همیشه پیام آور شادی برای مردم کشور شد.

مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا، حضور مربی آلمانی برای کشور را به همراه داشت؛ اما اسکلیزیچ نتوانست انتظارها را برآورده سازد و بعد از یک پیروزی در برابر کامبودیا و چهار شکست در برابر سنگاپور، جاپان و سوریه از تیم ملی کنار رفت.

index

بعد از وی، پیتر شگرت هدایت تیم ملی را به عهده گرفت و اولین بازی خود را با پیروزی در برابر کمبودیا جشن گرفت؛ اما نتایج درخشان تیم ملی فوتبال در مسابقات گروهی جنوب آسیا، خوشحالی را در بین مردم به ارمغان آورد.

تیم ملی در آخرین روزهای سال ۲۰۱۵ در برابر تیم های بنگله دیش، بوتان و مالدیف به پیروزی درخشان به دست آورد و نشان داد که بالاتر از جنوب آسیا است.

در این سه دیدار، افغانستان یازده گول به ثمر رسانده و تنها یک گول دریافت کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت تا پذیرای سریلانکا باشد.

در عین حال، تیم ملی کرکت افغانستان نیز در آخر سال ۲۰۱۵ خوش درخشیده و با تحمیل شکست های متوالی بر زیمبابوه، به جمع ۱۰ تیم برتر دنیا در بخش یک روزه راه یافت.

در آخرین دیدار سال ۲۰۱۵ نیز ملی پوشان کرکت موفق شدند تیم ملی زیمبابوه را یک بار دیگر شکست دهند.

به هر حال، سال ۲۰۱۵ به اتمام رسید و شهروندان کشور تجربیات گوناگونی در عرصه های مختلف به دست آوردند؛ اما به امید اینکه خوشی های سال آینده میلادی بیشتر از دشواریهای آن برای مردم کشور باشد.

Author

About Author