ژوندون را به حال خودش مگذارید

فاشیسم زمانی بیشتر لایه های همگرایی را  تخریب می کند که این پدیده توسط رسانه ها مدیریت گردد  و خوراک رسانه ای در میان اجتماع گردد .

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مرکز خبرنگاران افغانستان از دولت افغانستان خواسته است که موضوع “نفرت پراکنی نژادی” تلویزیون خصوصی ژوندون را دنبال کند و زمینه را برای محکومیت مسئولان این رسانه فراهم کند.

در اعلامیه این مرکز آمده است: “مرکز خبرنگاران افغانستان، از محکومیت نفرت پراکنی نژادی یک رسانه خصوصی از سوی رییس جمهور ومجلس سنا استقبال می کند و از دولت می خواهد علیه افراد و رسانه هایی که خلاف معیارهای ژورنالیزم به این گونه اقدامات مبادرت می ورزند، مطابق با قانون برخورد کند.”

چندی پیش، عبدالواحد طاقت در یک برنامه سیاسی تلویزیون خصوصی ژوندن به هویت شماری از اقوام و شهروندان افغانستان توهین کرده است.

طاقت گفته است اقوام و شهروندان که مخالف درج کلمه افغان در شناسنامه های الکترونیکی هستند، حرامی هستند و افغانستان را باید ترک کنند.

این مسئله با واکنش تندی شماری از کاربران رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک مواجه شد.

حامد کرزی نیز نشر این گونه برنامه ها را محکوم کرد و گفت افراد که در صدد تفرقه پراکنی در افغانستان هستند در میان مردم افغانستان جایگاهی ندارد.

آقای کرزی گفت که علیه این گونه رسانه ها باید اقدام عملی صورت گیرد.

بدنبال واکنش ها، کمیسیون دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مجلس سنا نیز در نشستی رسمی، تلویزیون خصوصی ژوندون را به پخش برنامه های تفرقه انگیز متهم کرده و خواستار لغو جواز کاری این رسانه شده است.

در اعلامیه آمده است: “به تازگی و در یک نمونه آشکار از این نوع فعالیت غیر اصولی رسانه ای، در میزگردی که به بهانه بررسی موضوع درج هویت های قومی از سوی تلویزیون خصوصی ژوندون ترتیب داده شده بود به هویت شماری زیادی از شهروندان و یکی از زبان های ملی کشور توهین شد که حساسیت های زیادی را برانگیخت.”

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که هر گونه تعرض به هویت شهروندان کشور و برتری طلبی نژادی و یا مذهبی یک تخطی آشکار از اصول ژورنالیزم و مخالف ارزش های انسانی و دینی است.

به باور این مرکز، سهل انگاری در پیگرد قانونی رسانه ها و یا افرادی که از طریق رسانه ها نفرت افکنی می کنند، به حرفه ژورنالیزم به شدت آسیب می رساند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *