چین مناسبات نظامی خود با افغانستان را تقویت می کند

82044558-70668393فانگ فن خویی، رئیس ستاد کل ارتش چین و از مسئولان ارشد کمیسیون مرکزی نظامی این کشور در دیدار با «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان در پکن خواستار تقویت روابط نظامی، امنیتی و مبارزه با تروریسم و همینطور برگزاری تمرینات مشترک دو کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، چین در راستای گسترش همکاریهای خود با افغانستان به تازگی سیاست های فعالانه ای را در ارتباط با تقویت روابط نظامی با این کشور در پیش گرفته است.

گزارش ها حاکی است که چین همکاری هایی را با پاکستان و امریکا هم آغاز کرده است تا پیمان صلحی در افغانستان بدست آید که به شورش ها، نظامی گری ها و حملات شورشیان طالب پایان می دهد.

امریکا و ناتو بسیاری از نیروهای خود را پس از سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان خارج کردند و برخی بر این باورند چین به همین سبب در حال پر کردن این خلاء است اما این کشور تاکید دارد به دنبال نفوذ نظامی در افغانستان نیست.

در عوض پکن تاکید می ورزد که می خواهد در اجرای طرح های بازسازی در افغانستان فعالتر شده و به این شکل به پیشبرد صلح و ثبات این کشور کمک کند.

رئیس ستاد کل ارتش چین در دیدار با حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشورمان یکدیگر در باره آموزش نیروی نظامی، برگزاری رزمایش و تمرینات مشترک و مقابله با تروریسم بوده صحبت کرده اند.

مقام چینی گفت که کشورش در حال پیشبرد یک ساختار مستحکم منطقه ای مبارزه با تروریسم است که پدید آورنده صلح و ثبات باشد.

وی در این ملاقات ها خاطر نشان کرده است که کشورش مایل به گسترش همکاری با چین در عرصه مبارزه با تروریسم است.

بر اساس این گزارش وی همچنین در جریان این ملاقات ها برنامه های افغانستان در مبارزه با جنبش ترکستان شرقی را برای چینی ها تشریح کرده است.

پکن به شدت نگران فعالیت های این جنبش در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب این کشور است و تاکید دارد که این جنبش تروریستی است و قصد جدا کردن سین کیانگ را از خاک چین دارد.

به همین سبب چین در سال های گذشته بتدریج روابط و همکاری های امنیتی خود را با پاکستان و افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی که با سین کیانگ مرز مشترک دارند افزایش داده است.

Author

About Author