چه‌گوارا؛ انقلابی آزادی‌خواهِ که سربازان امریکایی و بولیوی تیربارانش کردند

در هر گوشۀ از دنیا وقتی‌ که مردم به ستوه می‌آیند و میزان ظلم و ستم زیاد می‌شود یکی بر می‌خیزد و می‌خواهد تا حد توان این بی‌عدالتی را از بین ببرد و حق را به حق‌دارش بدهد، یکی از این انقلابیون ارنستو چه‌گوارا است که در آرژانتین تولد شد، در کوبا مبارزه کرد و دربولیوی توسط مأمورین سازمان استخباراتی امریکا دستگیر سپس توسط سربازان بولیوی به دستور دیکتاتور نظامی “بارریه نتوس” تیرباران شد.

ارنستو، پزشک، چریک، سیاست‌مدار، نظریه‌پرداز جنگ و انقلابی مارکسیست  در ۱۴ جون سال ۱۹۲۷ در آرژانتین زاده شد و در ۹ اکتوبر سال ۱۹۶۷ در بولیوی تیرباران شد. این چریک در جوانی به عنوان یک دانشجوی پزشکی سراسر امریکا را با موتور‌سایکل سفر کرد که بعدها خاطرات خود را بنام «سفر با موتورسایکل» نوشت. در سفر امریکا این پزشک ماجراجو و این چریک نترس فقر، گرسنه‌گی و ظلم را دید و روحیۀ مبارزه‌اش بیشتر شد.

 

روحیۀ مبارزه “چه” برای سرنگون کردن استثمار سرمایه‌های امریکای لاتین توسط ایالات متحده امریکا هر روز بیشتر می‌شد و می‌خواست که در اصلاحات اجتماعی کواتیمالا تحت ریاست جموری خاکوبو همراه شود اما دیری نگذشت که وی توسط سازمان سیا طی یک کودتا  مجبور شد از سمتش کناره‌گیری کند.

بعدها «چه» در مکسیکو با رائول کاسترو و فیدل کاسترو دیدار کرد و به جنبش ۲۶ جولای آن‌ها پیوست و با یک کشتی بنام گرانما به هدف سرنگون کردن دیکتاتوری کوبایی باتیستا که مورد حمایت امریکا بود عازم سفر دریایی به کوبا شدند. چه‌گوارا خیلی زود به چهرۀ مشهور مبدل شد و در مبارزه علیه حکومت دست نشانده امریکا نقش برازندۀ را ایفا کرد که این مبارزات به سرنگونی رژیم باتیستا انجامید.

بعد از برنده شدن جنبش ۲۶جولای ۱۹۵۹بود که این جنبش قدرت را در کوبا به دست آورد.    «چه» چندین پست مهم دولتی بدست آورد از جمله رییس بانک مرکزی، سفیر و وزیرصنایع کوبا شد اما این انقلابی با روح سرکشی که داشت پست‌های حکومتی برایش کوچک بود، به پست و مقام پشت‌پا زد و برای در میان گذاشتن تجربیات جنگ‌های چریکی با دیگر چریک‌ها دیدار کرد.

اما این انقلابی در اوایل اکتبر ۱۹۶۷ در بولیوی طی عملیاتی که سازمان استخباراتی امریکا طرح ریزی کرده بود دستگیر شد و به وسیله ارتش بولیوی در نزدیکی مدرسه لاایکرا به دستور دیکتاتور نظامی بارریه نتوس تیرباران شد. چریک‌های که در آن‌زمان همراه چه‌گوارا دستگیر شدند؛ “اینتی” و “کوکو پردو” بولیویایی و “تومایینی” اهل کوبا و افرادی با نام‌های مستعار “هولیو پابلو آنیستو “و دیگران نام برد که چند روز بعد از “چه” آنان نیز تیرباران شدند.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *