پاکستان عامل بدبختی و ترویج تروریست

12009617_938250162880799_4748348230313982767_nسالگشت ترور احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور، بهانه ای شد برای بزرگان کشور تا به پاکستان بتازند و این کشور را تقویت کننده تروریسم عنوان کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (چهارشنبه ۱۸ سنبله) برابر است با چهاردهمین سالگشت ترور احمد شاه مسعود که به همین رابطه مراسم بزرگی در خیمه لویه جرگه برگزار شد.

در این مراسم، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در یک پیام ویدیویی، به دشمنان کشور هشدار داد که مردم کشور هیچ وقت از مقاومت خود نمی ایستند.

وی احمد شاه مسعود را یک شخصیت کلیدی برای تاریخ معاصر کشور دانسته و اظهار داشت که قهرمان ملی برای وحدت ملی، مردم سالاری و تمامیت ارضی کشور جهاد کرده است.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد که سالها جنگ در کشور، شهدای زیادی برجا گذاشته که وارثین آنها، شمار زیادی از بیوه زنان، یتیمان، و بی سرپرستان بوده که برای تحقق آرمان شهدا باید جامعه ای با ثبات ایجاد شود.

از سوی دیگر، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور نیز طی سخنانی اظهار داشت که ملت افغانستان، پاکستان را از مدت ها پیش می شناخته؛ اما در معرفی آن به جهانیان موفقیت حاصل نشده است.

وی، عامل اصلی بدبختی در کشور را پاکستان و تروریستانی دانست که در این کشور پرورش یافته و برای انجام تخریبی به افغانستان می آیند.

در عین حال، کرزی از جوانان کشور خواست تا در آبادی کشور سهم گرفته و کشور را ترک نکنند تا شاهد پیشرفت هرچه بهتر کشور بود.

همچنین داکتر عبدالله عبدالله ضمن اینکه قهرمانی ها و جانفشانی های شهدا به ویژه احمد شاه مسعود را یادآور شد، اظهار داشت که همه می دانند که درهمسایگی ما کشوری (پاکستان) است که تروریست را پرورش داده و تقویت می کند.

وی نیز از مردم خواست تا در برابر هرگونه تهدید کشورهای خارجی و همسایه ها مقاومت کرده و رهنمودهای شهدا را سرلوحه زنده گی خود قرار دهند.

اما شدیدترین الفاظ از سوی عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی صورت گرفت.

سیاف، ترور احمد شاه مسعود را به اربابان پاکستانی طالبان و القاعده ارتباط داده و گفت که طالبان به قومانده اربابان خود، در پی قتل افراد بلندپایه در افغانستان هستند.

وی گردن خود از طالبان را اینگونه خلاص کرد :«تحریک طالبان نه در آغوش اسلام و نه در آغوش افغانستان زاده نشده است، و این تحریک نه اسلامی است و نه افغانی.»

به باور سیاف، تحریک طالبان، افغانی نیست؛ چون در خاک افغانستان و در بین مردم آن به وجود نیامده، و این تحریک اسلامی نیست؛ چون یک تحریک غیرجنگی و غیرنظامی نیست.

این رهبر جهادی خطاب به طالبان اظهار داشت که بیعت با ملامحمد عمر ناروا بود و بیعت با ملااختر منصور نیز نارواست و از چهارچوب غیر شرعی بیرون شده و به صفت طالب شریعت، مرده شان «شهید» نیست.

وی به همسایگان کشور به ویژه پاکستان نیز توصیه کرد :«سلامت شما در سلامت افغانستان گره خورده است؛ اگر کدام وقت در این فکر بودید که افغانستان را بشکنانید و ویران کنید؛ به یقین پیش از افغانستان، شکسته شده و از بین می روید.»

سیاف به پاکستان گفت که اگر خواهان یک پاکستان آرام است، در آرامی افغانستان بکوشد و به دنبال ناامنی آن نباشد.

از سویی هم، وی نقش رهبران جهادی را برجسته دانسته و خطاب به حکومت اظهار داشت که اگر پاکستان به جنگ دوام داده و توطئه ها را ادامه میدهد :«حکومت یا مردم را بسیج کند و اگر نمی کند، ملت را (مجاهدین) بسیج خواهند کرد.»

وی همچنین تصریح کرد :«از اینکه هر روز در حملات انتحاری و ناامنی، ذلیلانه بمیریم، بهتر است که برای دفاع از وطن، مردانه بمیریم.»

سیاف از ملت و مردم کشور خواست تا برای دفاع از کشور، کمر خود را بسته و دیگر درد ذلت را در پیشانی نکشاند.

در عین حال، وی خواستار ایجاد یک مرجع تصمیم گیری در شرایط سخت کشور شد و خطاب به مسوولین حکومت وحدت ملی اظهار داشت که برای حل مشکلات کلان ملی و در صورت عدم برگزاری انتخابات، این مرجع برای جلوگیری از هرگونه خلاء قدرت در شرایط سخت، جلوگیری کند.

از سوی دیگر، شماری از مقام های حکومتی و غیرحکومتی، برای بزرگداشت از کارکردهای احمد شاه مسعود، پای منار مقاومت در شهر کابل، اکلیل گل گذاشته و نزدیکان احمد شاه مسعود خواهان رسیده گی به پرونده ترور وی شدند.

احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود اظهار داشت که قتلهای زنجیره ای خارج از ستون پنجم حکومت ممکن نیست و حکومت باید در شناسایی آنها اقدام کند در غیر آن، هر روز شاهد ترور یکی از شخصیت های کشور خواهیم بود.

احمدشاه مسعود فرزند دگروال (سرهنگ) دوست محمد خان در ۱۱ سنبله سال ۱۳۳۲ برابر با ۲ سپتمبر ۱۹۵۳ میلادی در قریهٔ جنگلک ولایت پنجشیر به دنیا آمد.

وی از فرماندهان و مجاهدین افغانستان بود که سالها با ارتش شوروی سابق جنگید و در مبارزه با طالبان نقش عمده‌ای داشت، که در روز ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ برابر نهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی، بر اثر انفجار انتحاری دو تروریست مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولسوالی خواجه بهاءالدین ولایت تخار ترور شد.

Author

About Author