… و یازده سال گذشت

پانزدهم عقرب مصادف است با حادثه دلخراش و تکان دهنده فابریکه قند ولایت بغلان که در آن شمار زیادی از کودکان، نیروهای امنیتی، غیرنظامیان و اعضای کمیته اقتصادی مجلس نماینده گان جان باختند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (۱۵عقرب) برابر است با یازدهمین سالگرد جان باختن سید مصطفی کاظمی، معمار وحدت ملی.

سید مصطفی کاظمی از چهره ‌های برجستۀ سیاسی و اقتصادی افغانستان بود که در سال ۱۳۳۸ در ولسوالی سرخ پارسای ولایت پروان به دنیا آمد.

در جوانی به صفوف مخالفان دولت کمونیستی وقت پیوست و عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افغانستان به رهبری محمد اکبری شد و بعد از آن به ائتلاف حکومت برهان الدین ربانی پیوست و عضو شورای موسوم به شورای عالی رهبری دولت شد.

مصطفی کاظمی بعد از نزدیکی با احمدشاه مسعود، به عضویت جبهه ملی دفاع از افغانستان درآمد که بعد به ائتلاف شمال معروف شد.

او خواهان تحول، ابتکار، نو آوری و خلاقیت بود. کسی بود که کشور متحول شود و پیشرفت ‌ها را در همه عرصه‌ ها ببیند. درد ملی داشت و وطن داشت و دوست داشت با همه همکار باشد.

سید مصطفی کاظمی بعد از سقوط طالبان مسلح از جمله افرادی بود که برای بینان گذاری یک افغانستان نوین در نشست بن شرکت کرد و موافقتنامۀ بُن را نیز امضا کرد.

در زمان حکومت موقت، انتقالی و ریاست جمهوری حامد کرزی به عنوان وزیر تجارت فعالیت داشت و با آنکه در بخش اقتصاد تحصیل نکرده بود؛ اما با سهولت ‌های زیادی را در این وزرات به میان آورد و برای شگوفایی اقتصاد کشور طرح‌ های زیادی ریخت.

پیش از عضویت در مجلس نماینده گان، عضو جبهۀ ملی افغانستان شد و در نخستین انتخابات پارلمانی کشور به حیث نمایندۀ مردم کابل به مجلس راه یافت.

خیلی زود به یکی از نماینده مطرح مجلس تبدیل شده و ریاست کمیتۀ اقتصاد ملی را عهده دار شد و در مجلس نیز به دنبال رشد اقتصادی بود.

اما برنامه های اقتصادی اش به سرانجام نرسید، چون در پانزدهم عقرب سال ۱۳۸۶ در یک حملۀ مرگبار انتحاری در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان با الحاج محمد عارف ظریف، صبغت الله ذکی، انجنیر عبد المتین، الحاج صاحب الرحمن همت و نازکمیر سرفراز از اعضای کمیسیون اقتصاد ملی و بیش از هشتاد غیرنظامی جان باخت و کوله ‌بار سفر زنده‌ گی پر فراز و نصیبش برای ابد بسته شد.

سید مصطفی کاظمی دارای سه پسر و سه دختر بود.

بعد از این رویداد، پانزدهم عقرب به عنوان روز «وحدت ملی و شهدای مجلس نماینده گان» نامگذاری شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *