… و حالا «خر» خریدن برای ساخت ماین های کنار جاده

استفاده از پوست خبر در میان های کنار جاده

طالبان مسلح و دیگر گروه های افراطی از هر حربه ای برای پیروزی در برابر نیروهای امنیتی استفاده می کنند تا به هدفشان که ناامنی افغانستان و حضور در بخش های بیشتر است برسند.

این گروه های افراطی در کنار ایجاد ناآرامی، گاهی نرمش نیز نشان می دهند و بخش هایی از خود را برای گفتگوی صلح با دولت مصروف می سازند که مبادا، واژه «صلح» برای مردم و دولت افغانستان به باد فراموشی سپرده شود.!

اما ناامنی های گروه های افراطی و طالبان مسلح که در بین آنها شماری از شهروندان کشورهای آسیای مرکزی و چچنی نیز حضور دارد، به نوعی بیشتر از امنیت شان و گفتگوهای صلح است.

این گروه با استفاده از تکنالوژی و علم شهروندان کشورهای مرکزی موفق شده اند به تکنالوژی عصری ـ که خود روزی مخالف شدید آن در زمان حکومت شان بر افغانستان بودند ـ دست پیدا کرده اند که نمونه های آن را می توان فلمبرداری با کمره هوایی «درون» بر ولسوالی سنگین ولایت هلمند، یاد کرد.

با این حال، طالبان مسلح برای ایجاد ناامنی و رسیدن به هدف، در سال های اخیر رو به ماین های کنار جاده و چسپکی آورده اند که رقم آن در ماه های اخیر بیشتر نیز شده است.

اما نیروهای امنیتی افغانستان با تمام مشکلاتی که در برخی مواقع از ناحیه تجهیزات و اکمالات روبرو هستند، در اکثر مواقع موفق شده اند با جانفشانی جلوی اعمال تخریبی و حربه های مخالفان را بگیرند.

نیروهای امنیتی موفق شده اند تا با آموزش های صورت گرفته، حربه های مخالفان را به خوبی خنثی کنند و در مواردی مانند ماین های کنار جاده ای، بارها و بارها با هوشیاری موفق شده اند که ماین را کشف و خنثی کرده و جان هموطنان و نیروهای امنیتی را نجات دهند.

با این حال، به تازه گی گفته می شود که طالبان مسلح با همکاری همقطاران آسیای مرکزی شان دست به حربه جدید زده اند تا در استفاده از ماین های کنار جاده ای موفق تر باشند.

ولسوال درزاب ولایت جوزجان گفته است که طالبان مسلح از پوست خر در پوشش ماین های کنار جاده استفاده می کنند تا از خنثی سازی و کشف آن توسط نیروهای امنیتی جلوگیری کنند.

کشف پوست خبر در کندز
کشف پوست خبر در کندز

این در حالی است که دو هفته پیش یک محموله بزرگ پوست خر در ولایت کندز کشف و ضبط شد و معلوم نبود که این پوست برای چه منظوری از کندز به ولایت های دیگر انتقال داده می شده است؟

اما حال مقام های محلی از استفاده پوست خر توسط طالبان مسلح در ماین های کنار جاده، پرده بر می دارند.

در این رابطه عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«اگر مخالفان پی برده باشند که دستگاه های کشف ماین و مواد انفجاری نیروهای امنیتی چه موادی را کشف می کنند، ممکن است در حربه شان تغییر آورده باشند.»

به گفته وی، با توجه به پیشرفت تکنالوژی و احتمال دست یابی مخالفان به جزئیات دستگاه های کشف مواد انفجاری، روند کار برای نیروهای امنیتی کمی مشکل تر می شود؛ مگر اینکه نیروهای امنیتی یک ماین با پوشش پوست خر را کشف کرده و به صورت دقیق آن را بررسی کنند و دستگاه مطابق به آن را در اختیار بگیرند.

استفاده از حیوانات و تولیدات آنها برای بار اول نیست که از سوی مخالفان اعمال می شود، در سال های گذشته مخالفان حتی از مرکب برای استفاده از حملات انتحاری نیز استفاده کرده بودند.

در عین حال، دستیابی مخالفان به جزئیات دستگاه های کشف مواد انفجاری نیروهای امنیتی که از سوی کارشناس مسایل نظامی یادآوری شد؛ حضور اعمال نفوذی مخالفان در صفوف نیروهای امنیتی را بار دیگر تقویت می بخشد؛ موضوعی که در سالهای اخیر بارها از سوی اعضای شورای ملی و در برخی مواقع از سوی مقام های دولتی بازگو شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *