وزارت داخله دسترسی هراس افگنان به سیستم بایومتریک را رد کرد

_87269703_talibanheratgettyداخله وزارت امور داخله کشور ادعای های مطرح شده پیرامون دسترسی هراس افگنان به سیستم بایومتریک را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هراس افگنان به دنبال گروگان گیری اخیر در قندوز، مدعی شدند که به سیستم«بایومتریک» دسترسی پیدا کرده و از این طریق منسوبین نیروهای امنیتی کشور را در مسیر شاهراه ها، به ویژه شاهراه شمال، شناسایی نموده و می ربایند.

با این حال وزارت امور داخله با نشر اعلامیه اعلام کرد که پس از بررسی های دقیقی که در خصوص مطرح شدن ادعا ها انجام داده به صراحت و اطمینان به شهروندان افغانستان اعلام می دارد که این ادعا ها نادرست و بی بنیاد بوده و بخشی از جنگ تبلیغاتی-روانی دشمن علیه نیروها و نهاد های امنیتی است.

در اعلامیه آمده است که سیستم بایومتریک که وزارت امور داخله از آن در جهت ثبت هویت منسوبین پولیس ملی، شناسایی منسوبین پولیس ملی، بررسی سوابق مجرمین و همچنان در جهت ثبت و تشخیص هویت دارندگان و متقضایان پاسپورت و جواز رانندگی استفاده می کند، یک سیستم امنیتی کاملا محافظت شده و تحت کنترل است و هیچ امکان ندارد که گروه های دهشت افگن به آن دسترسی پیدا کند و یا از آن در جهت شناسایی منسوبین امنیتی کشور استفاده کنند.

براساس اعلامیه، سیستم بایومتریک دارای دو بخش مرکزی و محلی است که بخش مرکزی آن در کابل به شدت محافظ می شود و فقط چند شخص مسئول و مشخص می توانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

بخش محلی سیستم بایومتریک که از آن در ولایت ها جهت ثبت هویت منسوبین امنیتی و مجرمین استفاده می شود، فقط برای ثبت مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق آن امکان شناسایی هویت های ثبت شده موجود نیست.

همچنان در صورتی که کدام حالت اضطراری در بخش های محلی سیستم بایومتریک پیش آید، از مرکز، مسوولین اداره بایومتریک، سیستم محلی را غیر فعال ساخته و امکان هرگونه بهره برداری اجانب از آن را از بین می برند.

به این ترتیب، وزارت امور داخله یک بار دیگر تاکید می کند که سیستم بایومتریک یک سیستم کاملا محافظت شده و تحت کنترول است و به غیر از مسوولین مرکزی اداره بایومتریک وزارت امورداخله، هیچ فرد و گروهی قادر نیست که به معلومات مندرج در این سیستم دسترسی پیدا نموده و از آن استفاده کند.

در اعلامیه وزارت امور داخله تاکید شده که ادعا های مطرح شده در خصوص این که طالبان به سیستم بایومتریک دسترسی پیدا کرده و از آن در جهت شناسایی منسوبین امنیتی استفاده می کنند، کاملا بی بیناد و نادرست است.

Author

About Author