واکنش افغانستان به تصمیمات نشست ابوظبی

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای تحقق صلح در افغانستان، هشدار می دهد که هیچ شخص، نهاد، گروه و کشوری صلاحیت تصمیم گیری برای تغییر نظام را ندارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حمد الله محب صبح امروز (۲۹قوس) در حساب توئیتر خود به تصمیمات گرفته شده و برخی گمانه زنی ها در نشست ابوظبی واکنش نشان داد.

وی تلاش های صورت گرفته را تقدیر کرده و می گوید «برخی گمانه زنی ‌های مداوم گمراه کننده، باید وضاحت داده شوند.»

محب هشدار می‌ دهد که هیچ کشور، شخص و یا نهادی صلاحیت ندارد تا سیستم حکومت ‎داری یا ساختارهای تازه برای افغانستان را به شمول اختیارات سیاسی که نقض کننده قانون اساسی باشند، برای این کشور مستقل، بحث و بررسی نماید.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور تاکید کرده است که هرگونه تصمیم برای آینده افغانستان وابسته به مردم این کشور و رهبران انتخابی آنان است و هیچ جایگزینی برای حکومت منتخب وجود ندارد و هیچ معامله‌ ای با قربانی ‌های مردم افغانستان، نخواهد شد.

وی گفته است که همه تلاش های صلح در افغانستان باید با در نظر گرفتن واقعیت یک افغانستان نوین انجام شود.

این اظهارات مشاور امنیت ملی رئیس جمهور در واکنش به آتش بس احتمالی و ایجاد حکومت موقت توافق شده بین طالبان مسلح و امریکا اظهار شده است؛ هرچند که طالبان مسلح نیز این احتمالات را رد کرده اند.

ناگفته نماند که هیئت حکومت افغانستان که برای مذاکره با طالبان به ابوظبی رفته بود نیز گویا موفق به این کار نشده و طالبان گفته اند که با این هئیت دیدار نمی کنند.

از سوی دیگر، حمد الله محب با اشاره به توافقنامه امنیتی با امریکا و کارکردهای این کشور برای صلح کشور، گفته ‌است که روابط کابل و واشنگتن متکی بر توافقنامۀ امنیتی دو جانبه است که با اکثریت قاطع از سوی مردم افغانستان در لویه جرگه مشورتی و هر دو مجلس شورای ملی، تأیید شده ‎است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *