والی های همکار با رسانه ها

والی های تخار، لوگر، کنر، کاپیسا و فراه به عنوان همکاران خوب رسانه های کشور معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نهاد «کابل پرس کلپ» امروز (۲۰جوزا) نتایج نظرسنجی اخیر خود را در مورد نقش و همکاری والی های کشور با رسانه ها، به نشر رساند.

در این نظر سنجی گفته شد که برخی مقام های حکومتی در کابل و ولایت ها برخورد نامناسب با رسانه ها دارند.

این نظرسنجی از فبروری تا اول جون ۲۰۱۶ و از ۳۳ ولایت افغانستان تهیه شده و ارزیابی در مورد همکاری ادارات دولتی و والیان با رسانه ها از ۳۷۰ خبرنگار پرسیده شده است.

اکثر پاسخ دهنده گان گفته اند که در موارد کمی به والیان بری مصاحبه و تائید خبر دسترسی دارند و در برخی موارد حتی هیچ کسی حاضر به پاسخگویی نیست.

بر اساس این نظرسنجی والی های تخار و لوگر با کسب بیشتر از ۹۵ درصد، بیشترین همکاری با رسانه ها را داشته اند و خبرنگاران را در جریان سفرهای ولایتی خود قرار داده اند.

13177689_881010062010798_8769312705281633851_n

در این نظرسنجی آمده است که والی های یادشده با دفاتر مطبوعاتی فعال، نقش مهمی در ارتباط با خبرنگاران ولایات و مرکز داشته اند.

از سویی هم نظر سنجی نشان می دهد که ولایت های بلخ،‌ جوزجان، پروان و بغلان از جمله ولایت هایی هستند که نمره صفر را کسب کرده اند و ولایت های هرات،‌ لغمان و نورستان همکاری شان با خبرنگاران بهتر شده است.

بر اساس این نظرسنجی، مصاحبه شونده گان گفته اند که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی؛ برخورد مقام های حکومتی با خبرنگاران تغییر کرده است.

گفته می شود که مقام های حکومتی از یک طرف در مورد کار خبرنگاری نمی دانند و از جانب دیگر در مواردی هم معلومات را از خبرنگاران پنهان می کنند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، خبرنگاران در ولایت های زابل،‌ کاپیسا و ننگرهار نسبت به هر ولایت دیگر مشکلات بیشتری دارند و والی های آن نیز با خبرنگاران همکاری نمی کنند.

والی های بدخشان، غزنی، خوست و پکتیا نیز معلومات را پنهان می کنند.

در این نظر سنجی همچنان به وضعیت رسانه ها اشاره شده و نشان می دهد که شماری از رسانه ها به علت مشکلات مالی در حال سقوط هستند و رسانه های دولتی نیز فعالیت قابل توجه ندارند.

این در حالی است که خبرنگاران و کارمندان رسانه های کشور در کنار مشکلات امنیتی در زمینه دسترسی به معلومات نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

Author

About Author