افزایش چهار برابری محصولات بادام در ولایت سمنگان

مسؤلان در بخش زراعت و مالداری ولایت سمنگان از افزایش محصولات بادام درین ولایت ابراز خرسندی می کنند.

به گفته این مسؤلان، باغداران این ولایت نسبت به سالهای گذشته به ایجاد باغ های بادام بیشتر روی آورده اند.

انجنیر محمد اسلم دانا، ریس زراعت و آبیاری ولایت سمنگان به خبرگزاری خاور میانه می گوید: در سالهای پیش در حدود ۳۵۰۰ هکتار زمین در ولایت سمنگان بادام زرع شده بود و امسال این رقم به ۵۰۰۰ هکتار افزایش یافته است.

به گفته وی، سال گذشته ۵۰۰ متریک تن بادام محصولات این ولایت را تشکیل میداد و امیدواری ها امسال بر آنست که محصولات بادام بالغ بر ۲۰۰۰ متریک تن شود.

ریس زراعت سمنگان گفت:«سال گذشته باغداران این ولایت از درک فروش محصول بادام در حدود دوصد و چهارده میلیون افغانی عاید بدست آورده اند و قرار محاسبه صورت گرفته، امسال هشتصد و پنجاه و شش میلیون افغانی عاید پولی باغداران این ولایت خواهد بود.

13410536_1103198443074608_1701185872_o

ایبک مرکز ولایت سمنگان و ولسوالی های حضرت سلطان، خرم و سارباغ و فیروزنخچیر از مناطقی هستند که بیشترین بادام سمنگان از آنجا به دست می آید.

محمد ناصر یکی از تاجران ولایت سمنگان که از سالها بدینسو به خرید و فروش بادام مشغول است می گوید: امسال نسبت به سال های گذشته حاصلات بادام در سمنگان خیلی خوبست.

این تاجر سمنگانی می گوید که انواع مختلف بادام درین ولایت موجود است که شکوربایی، خیرالدینی، مروجی و ستاربایی از خوبترین نوع بادام سمنگان بشمار می رود که هر کدام نظر به نوعیت اش قیمت های مختلف دارد.

بادام ستاربایی که بهترین نوع بادام بشمار می رود و به شاه خوری مشهور است فی سیر آن تا ۵۵۰۰ افغانی قیمت دارد.

آب و هوای ولایت سمنگان در نموی درختان بادام مساعد بوده و از جانب دیگر باغداران این ولایت در پرورش بادام از مهارت های خاصی برخوردار هستند.

به گفته مسولان زراعت و باغداران ولایت سمنگان؛ بادام این ولایت از نگاه کیفیت در سطح کشور در درجه اول قرار داشته در کنار میوه های خشکِ دیگر مانند پسته و چهارمغز از فروش آن سالانه صدها ملیون افغانی عاید بدست میاید.

نبود یک سیستم منظم تجاری و بازاریابی برای فروش محصولات زراعتی دهقانان و باغداران در افغانستان یک چالش عمده به شمار می رود و همواره زراعین کشور از نبود یک میکانیزم درست درین زمینه شکایت می کنند.

وارد شدن محصولات بی کیفیت از کشورهای بیرونی و بسته بندی محصولات زراعتی افغانستان بنام کشورهای دیگر از مشکلاتی است که هنوز هم دامنگیر باغداران و زارعین کشور می باشد.

Author

About Author