هشدار امریکا یا آگاهی از اعمال تروریستی

151130122121_us_embassy_kabul_640x360_bbc_nocreditچند روزی از اعلام آغاز عملیات بهاری شورشیان طالب تحت نام «عمری» گذشته بود، امنیت ملی در چند عملیات متوالی، گروه های حقانی و مخفیگاه آن را کشف و از انجام حملات این گروه بر نقاط مهم پایتخت جلوگیری کرد.

این رویکردها، واکنش سفارت ایالات متحده امریکا را به دنبال داشت و بلافاصله به شهروندان خود هشدار داد که از عبور و مرور در هوتل های شهر نو کابل خودداری کنند.

علت اصلی این هشدار، آگاهی امریکا از حمله های انتحاری و انفجاری در شهر کابل بود و بیم آن را داده بود که این حملات شدید نیز باشد.

حال از این اخطار چند روزی نمی گذرد که کابل به عنوان پایتخت افغانستان شاهد یک حمله شدید انتحاری و بعد از آن حمله گروهی بر یکی از اداره های امنیت ملی بود.

این حمله صبح امروز (۳۱حمل) در دروازه ریاست ده امنیت ملی (ریاست حفاظت از رجال برجسته ریاست جمهوری) در نزدیکی وزارت دفاع ملی و فرماندهی ناتو در کابل صورت گرفت.

حال این حمله گمان آنکه امریکا و یا سازمان استخباراتی (سی آی ای) آن از حملات انتحاری و خطرهای موجود در افغانستان آگاه هستند را بیش از پیش زنده می کند.

از سویی هم، اخطار امریکا این گمانه زنی را از ارتباط و یا دسترسی آنها از برنامه های تخریبی شورشیان در کشور را ایجاد می کند و خود سوالی به وجود می آورد که چرا همیشه پیش از انجام حملات، امریکا به شهروندان خود در افغانستان اخطار می دهد؟

در کنار این، اگر حمله ای که از سوی امریکا پیش بینی شده، انجام نشود، این گمانه زنی را از بین می برد؛ اما زمانی که حمله انجام شده و شدت بالایی نیز دارد، گمانه زنی ها از نفوذ و ارتباط امریکا با شورشیان را پررنگ تر می سازد.

به همین منظور، امروز و بعد از حمله مرگبار در کابل، سفارت امریکا دوباره به شهروندان خود از گشت و گذار بی مورد در پایتخت هشدار داده و گفته است که بیم حمله های دیگر نیز می رود.

نکته ای که در این بین ایجاد می شود این است که چرا امریکا در کنار هشدار به شهرواندانش به ارگان های امنیتی کشور کمک نمی کند تا با جلوگیری از حمله های این چنینی، جان مردم ملکی و بیگناه افغانستان نیز نجات داده شود؛ گویا خون افغان ها ارزش چندانی برای خارجی ها به ویژه امریکا (رهبر نظامی ناتو در افغانستان و انجام دهنده بیشترین عملیات در نقاط مختلف کشور) ندارد.

کشورهای خارجی عضو ناتو به ویژه امریکا باید بداند که عدم احترام به جان و مال مردم افغانستان، می تواند عواقب خطرناکی برای این کشور داشته باشد و اهداف آنها که بیشتر گویا شخصی است، را به خطر بیاندازد.

اعمال و رفتار اینگونه امریکا و مقام های این کشور در قبال افغانستان، کاملا در تضاد با شعار حقوق بشری آنها برای افغانستان است که زمینه حضور آنها در کشور را فراهم کرد؛ حضوری که بیشتر برای رسیدن به اهداف خودشان و مصروف نگه داشتن گروه های افراطی در افغانستان و جلوگیری از نفوذ آنها به خاک خودش و دیگر کشورهای موازی با منافع اش است.

با این اوصاف، امریکا باید برای جلوگیری از تغییر نگرش مردم به این کشور در قبال رویکردش در افغانستان، بهتر است با ارگان های استخباراتی کشور همکاری همه جانبه داشته باشد تا از چنین حمله هایی ممانعت شده و جان مردم بیگناه افغانستان در کنار شهروندان امریکا محفوظ بماند.

پیش از این نیز، بعد از هشدار امریکا به شهروندانش، کابل و یا نقاطی دیگر از کشور شاهد حمله های شدید بوده اند که متاسفانه در این حمله ها شهروندان افغانستان جان باخته و شهروندان امریکا در کشور محفوظ بوده اند.

در حمله امروز کابل که بیش از دو و نیم ساعت به درازا کشید، بیش از ۲۰ کشته و بیش از ۲۱۰ زخمی برجا گذاشت که اکثر آنها را نیز افراد ملکی تشکیل می دهند.

این حمله، نکوهش رهبران حکومت وحدت ملی و شماری از کشورهای همسایه را نیز به دنبال داشت.

شدت حمله به حدی بالا بود که تا کیلومترها فاصله از محل رویداد، خسارات مالی و جانی برای مردم پایتخت به دنبال داشت.

شورشیان نیز مسوولیت این رویداد را به عهده گرفته و گفته اند که هدف آنها ریاست ده امنیت ملی بوده است و شماری از فدائیان آنها نیز با نیروهای امنیتی درگیر شده اند.

Author

About Author