هشتاد درصد خودکشی ها در هرات مربوط زنان است

AppleMark

اقدام به خودکشی و خاتمه دادن به زندگی، تنها راهی است که بسیاری از جوانان هراتی، از طریق آن با تمام مشکلات روحی و روانی، دغدغه‌ها و غم های زندگی خداحافظی می‌ کنند.

بر اساس گزارش‌ ها، حدود نیمی از این جوانان به اقدام شان در پایان دادن زندگی خویش (خودکشی) موفق بوده و نیمی دیگر در موفق نبوده اند؛ اما با روش‌ های گوناگون دیگر به زندگی خویش آسیب می ‌رسانند.

اما در این میان؛ دختران و بانوان هم از قافله عقب نمانده و این عمل ناروا در میان بانوان هم شایع است و سالانه ده ‎ها بانو از این طریق به زندگی شان خاتمه می ‎بخشند.

مژده (نام مستعار) دختر هجده ساله‌ ای است که تا اکنون چندین دفعه اقدام به خودکشی کرده و تا حال زنده مانده است، او در این مورد به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«من با مردی ازدواج کردم که به خواست پدر و مادرم بود و من هیچ حس و شناخت از آن نداشتم و دوست نداشتم با او ازدواج کنم و به جبر پدر و مادر و احترامی که نسبت به والدینم داشتم و به خاطر حفظ آبرو و عزت پدر و مادر، مجبور شدم با این مرد کلان ‎سال ازدواج کنم.»

وی تا اکنون چندین بار با زدن رگ گردن و دست خویش و خوردن داروهای کشنده، اقدم به خودکشی کرده که بخت با وی یار بوده و نتوانسته است به زندگی خویش سنگ تمام بگذارد و دوباره زنده مانده است.

بر اساس گفته ‎های وی، سوء ظن شوهرش نسبت به او، احساس بی ‎رغبتی و ممانعت از مکتب رفتن، عوامل عمده ای است که او دست به خودکشی زده تا از این مشکلات رهایی یابد.

اما مسوولان شفاخانه مرکزی هرات در این مورد می‎ گویند که تقریباً هشتاد درصد از اقدامات خودکشی در هرات، توسط زنان صورت می‎ گیرد.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانه مرکزی هرات به خاورمیانه گفت :«از شروع سال تا اکنون بیش از ۷۰۰ مورد اقدام به خودکشی در این مرکز درمانی ثبت شده که از این میان، ۳۵ نفرشان جان باخته و متباقی زنده مانده اند.»

به گفته وی، این آمار نسبت به سال گذشته که از ۵۰۰ مورد، تقریباٌ ده نفر جان باخته بودند، افزایش یافته است.

بر اساس گفته ‎های شیرزی، این افراد که اقدام به خودکشی کرده اند، از گروه‎ های مختلف سنی بوده و حدود هشتاد درصد آن‌ را زنان تشکیل می دهد.

وی تاکید کرد که این افراد به وسیله خوردن مواد سمی، حلق ‌آویز کردن، خودسوزی و سایر روش‌ ها، اقدام به خودکشی کرده اند و به حیات شان سنگ تمام گذاشتند.

به نظر کارشناسان، سنتی بودن خانواده‌ ها و جامعه، ازواج‌ های اجباری، محدویت‎ های نا‎بجا، عدم آگاهی و سطح سواد پایین و مردسالارانه زیستن، از مهم ‎ترین عواملی است که افراد به ویژه زنان دست به خودکشی می‎ زنند.

این آمار در حالی بیان می ‌شود که علاوه بر خودکشی، ترورهای سازمان یافته و آدم ‌ربایی، سالانه جان صدها نفر را در هرات می‌ گیرد و نگرانی مردم را بر انگیخته است.

روح‌الله علی‌زاده

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *