هدف داعش، از بین بردن اعتماد مردم و دولت

0,,18110866_303,00رئیس جمهور کشور می گوید که داعش مدلی از القاعده است که هدف از سلسله حملاتش، لطمه زدن به آزادی و از بین بردن اعتماد میان مردم و دولت هاست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی دیروز در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴، حاضر شده و در مورد روابط و نقش پاکستان در مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش صحبت کرد.

به گفته وی، در مورد گروه های تروریستی همچون داعش؛ از یک سال پیش هشدار داده بوده است .

رئیس جمهور غنی افزود که یک سال پیش و در کنفرانس امنیتی مونیخ، مساله تروریسم را در سه بخش «آسیب شناسی»، «ساختار شناسی» و «بوم شناسی» تشریح کرده بوده است.

آقای غنی در بخشی از صحبت های خود گفت که در آن زمان این گونه برداشت شد که گویا افغانستان به دنبال تامین منابع امنیتی خودش است؛ اما متاسفانه هم اکنون داعش در عراق و سوریه هم وجود دارد.

به گفته وی، داعش در کسب اطلاعات و جذب نیرو بسیار سریع عمل می کند، با فن آوری نوین در ارتباط است و از طریق تبلیغات به جذب نیرو می پردازد.

منبع افزود که سلسله حملات تروریستی داعش لطمه زدن به آزادی و از میان بردن اعتماد میان دولت ها و شهروندان است.

اشرف غنی حضور داعش در افغانستان، را یک تهدید گسترده ندانست؛ اما اظهار داشت که داعش مدلی از القاعده است؛ اما نه شکلی از شبکه تروریستی کنونی، بلکه شبکه ای «خود احیاگر» و «قابل تکثیر» در دیگر نقاط، از افغانستان تا استرالیا.

در عین حال، رئیس جمهور غنی به طالبان اشاره کرده و گفت که پس از مرگ ملاعمر رهبر پیشین طالبان، دیگر گروه مشخصی به نام طالبان وجود ندارد و اکنون گروه های متعددی به نام طالبان وجود دارد.

وی تروریزم را دشمن مشترک افغانستان و پاکستان دانست اظهار امیدواری کرد که در چند ماه آینده روابط افغانستان با پاکستان بهبود یابد.

رئیس جمهور بازهم تاکید کرد که پاکستان می تواند در پیشبرد گفتگوهای صلح افغانستان نقش اساسی و مهم ایفا کند؛ اما باید ثابت کند که در ایفای این نقش صادق است.

رئیس جمهور در رابطه به نقش پاکستان برای دعوت طالبان به مذاکرات صلح اظهار داشت که پاکستان می‌تواند در برقراری تماس دولت افغانستان با شورشیان طالبان نقش ایفا کند و هدف این است که تا آخر زمستان به یک راه حل برسیم.

در حالی که روابط کابل ـ اسلام آباد بعد از نشر خبر مرگ ملاعمر کمرنگ شده بود، اما بعد از دیدار سران دو کشور در حاشیه نشست جهانی تغییرات آب و هوا در پاریس، حالا رئیس جمهور غنی برای شرکت در پنجمین نشست منطقه ‌ای قلب آسیا به تاریخ ۱۹ قوس به اسلام آباد دعوت شده است.

Author

About Author