نقش بسیج مردمی عراق در مبارزه با تروریسم

ARAQ 1خبر الحاق نیروهای بسیج مردمی به قوای مسلح عراق که از طریق نخست وزیر عراق اعلام شد پرده از یک واقعیت مهم برداشت و آن میزان توانمندی حشدالشعبی عراق در دفع حملات داعش و حضور موثر در پیروزهای اخیر به خصوص آزادی شهر فلوجه از داعش است.

بسیج مردمی عراق اول بار و با حمایت سپاه قدس ایران هنگام یورش داعش به مناطق مختلف حاشیه رود فرات برای جلوگیری از سقوط بغداد تشکیل شد.

به مجرد شکل گیری حشد الشعبی داعش توان فتح بیشتر را در عراق از دست داد و در مناطقی شکست خورد .

حشد الشعبی عراق که شامل یگان های مختلفی از جمله تیپ حضرت عباس ، گردان های علی اکبر ، گردان های حزب الله و … تشکیل شده اولین حضور قدرتمند خود را در آزادی تکریت نشان داد، در مراحل بعد حشد الشعبی عراق در کنار ارتش در عملیات آزاد سازی رمادی مرکز استان انبار شرکت یافت و سپس بصورت مستقل فلوجه را محاصره کرده و همراه با نیروهای مسلح ارتش این شهر مهم را از داعش پس گرفت.

یکی از عوامل مهم توانمندی حشد الشعبی تجربه جنگی است ، تجارب این نیرو در جنگ با تروریسم چنان ارزشمند است که با کمترین تلفات جنگ شهری فلوجه را خاتمه داد، دومین عامل توانمندی حشد الشعبی تعهد به وفاق ملی و جذب نیروهای اهل سنت و ارمنی به یگان های خود می باشد به نحوی که امروزه یگان های مردمی به درخواست اهالی اهل سنت شرقاط لبیک گفته و در نبرد با داعش با هدف اتحاد مجدد عراق بدون تکیه دادن به قدرت های خارجی در حال تلاش هستند‌.

البته غربی ها به خصوص آمریکا و همچنین سعودیها رضایتی از این اوضاع ندارند و با ترفندهای مختلف سعی در تفرقه انداختن بین حشدالشعبی و اهل سنت هستند اما این رویه با درخواست ساکنان اهل سنت شرقاط از حشدالشعبی برای رهایی دادن آنها از دست داعش نشان داد که سیاست تفرقه افکنانه آمریکا و سعودی با وجود هزینه های زیاد چندان کارساز نبوده و امروزه دولت و مردم عراق همگی به نقش توانمند حشد الشعبی در دفع تروریسم پی برده اند

Author

About Author