نقش انگلیس در بحران سوریه

635000660526950185باگذشت بیش از ۴ سال از بحران سوریه که منجر به کشته، زخمی و آواره شدن چند صد هزار نفر از مردم این کشور شده است هنوز سوالات و ابهاماتی درباره ریشه ها و عوامل شروع و گسترش این بحران نزد افکار عمومی جهان باقی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این میان بازخوانی اظهارات « لوراند دوما » وزیر خارجه اسبق فرانسه در سال ۲۰۱۳ و تعمق در گفته های او برای پاسخ به سوالات پیرامون علل و عوامل بحران سوریه بسیار راهگشا می تواند باشد.

« لوراند دوما» در مصاحبه ای تلویزیونی در جولای ۲۰۱۳ گفته بود:«بگذارید یک چیزی بگویم. من دو سال پیش (۲۰۱۱) قبل از اینکه خشونتها در سوریه شروع شود برای کاری در انگلیس بودم. با مقامات ارشد انگلیسی دیدار کردم که آنها در حضور من اعتراف کردند که در حال برنامه ریزی برای کاری در سوریه هستند».

وی می افزاید: « این قضیه در انگلیس بود نه امریکا. انگلیس در حال برنامه ریزی برای هجوم شورشیان به سوریه بود. آنان حتی با وجود اینکه من دیگر وزیر خارجه نبودم، از من خواستند که اگر تمایل دارم در اینکار شرکت کنم. که طبیعتا من به آنان گفتم من یک فرانسوی هستم و این موضوع برای من جالب نیست».

دوما در ادامه می گوید:« این عملیات پیشینه خیلی طولانی دارد. از قبل برنامه ریزی و آماده شده است. این مهم است که در نظر داشته باشیم که در آن منطقه  سوریه موضع خیلی سختی علیه رژیم اسرائیل دارد؛ من این را از نخست وزیر سابق اسرائیل شنیدم که به من گفت که ما سعی می کنیم که با همسایگانمان رابطه خوب داشته باشیم، اما آنهایی که با ما همراهی نکنند نابود خواهند شد. این یک جور سیاست است. یک جور نگرش نسبت به تاریخ. و ما با این روش آشنا هستیم».

Author

About Author