مواد مخدر برابر با انتحاری

اعضای مجلس نماینده گان، وضعیت معتادین در کشور را ناگوار دانسته و مواد مخدر را همسان با حملات انتحاری خانمانسوز عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر صحت عامه و معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، در نشست استجوابیه امروز (دوشنبه ۲۷میزان) مجلس نماینده گان حاضر شده بودند.

در این مجلس نماینده گان، از وضعیت بد معتادین در سراسر کشور به ویژه پایتخت اظهار نگرانی کرده و از مقام های مسوول خواهان اعلام برنامه هایشان برای جمع آوری و رسیده گی به معتادین شدند.

لالی حمید زی، نماینده مردم قندهار اظهار داشت که مواد مخدر به مانند انتحاری خطرناک است و اداره های همسان در راه مواد مخدر در حکومت فعالیت دارند که هیچ کار قابل ملاحظه ای انجام نداده اند.

وی خواهان مدیریت جدی در راه مبارزه با مواد مخدر و جمع آوری و رسیده گی به وضعیت معتادین شد.

خالد پشتون دیگر عضو مجلس، اظهار داشت که حضور معتادین در مسیرهای مواصلاتی کابل که از آن اعضای بلندرتبه خارجی و داخلی رفت و آمد می کنند، برای حکومت وحدت ملی شرم است.

وی به تشویش مردم نیز اشاره کرده و افزود که حضور معتادین در ملاعام باعث می شود که شماری از جوانان و دیگر اقشار جامعه نیز به آنها بپیوندند.

در عین حال، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در جواب به نماینده گان افزایش سالانه معتادین در کشور را تائید کرده و اظهار داشت که میزان معتادین از ۹۲۰ هزار تن در سال ۲۰۰۹ به ۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

به گفته وی، از میزان سه میلیون تن معتاد در سال روان میلادی، ۱ اعشاریه ۵ آن به صورت مستقیم با مواد مخدر در تماس است و مابقی آن به صورت غیرمستقیم در تماس هستند؛ یعنی والدین آنها معتاد است یا اینکه در قاچاق دست دارند.

بر اساس معلومات منبع، ۱۱۵ مرکز تداوی معتادین در سراسر کشور وجود دارد که سالانه ۴۵ هزار معتاد را معاینه می کند.

وی اظهار داشت که در حال حاضر در ولایت های لوگر، پنجشیر، سرپل، میدان وردگ، نورستان و پکتیکا مراکز تداوی معتادین وجود ندارد که این مشکل به زودی حل می شود.

اما وی اظهار داشت که تا زمانی که همکاری لازم بین بخش های مربوط، برقراری عدالت بین معتادین، بدیل معیشت مناسب، آگاهی از اضرار مواد مخدر و دسترسی آسان به مواد مخدر ایجاد نشود، تداوی معتادین در مراکز تداوی چاره ساز نبوده و آنها دوباره به مواد مخدر روی می آورند.

از سوی دیگر، وزیر صحت عامه تصریح کرد که شماری از مسوولان نیز در توزیع مواد مخدر برای معتادین دست دارند که باید دست آنها نیز از این کار کوتاه شود.

آقای فیروز اظهار داشت که برای رسیده گی بهتر به وضعیت معتادین خواهان ایجاد یک مرکز با خوابگاه هزار بستری شده اند که این درخواست به دلیل بالا بودن هزینه از سوی وزارت مالیه رد شده است.

با این حال، بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می گوید که آنها مبارزه جدی با مواد مخدر را روی دست دارند؛ اما در شرایطی که قطعات خاص آنها در مبارزه با تروریزم مصروف باشد، کارکرد آنها نتیجه لازم را به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود که مواد مخدر یک چالش جدی است و یگانه منبع تمویل تروریزم است و مبارزه با آن نیاز به هماهنگی و همکاری بخش های ذیربط دارد.

به گفته وی، قاچاقبران بزرگ مواد مخدر در مناطق تحت تصرف طالبان، دوبی و پاکستان حضور دارند و به همین دلیل دستگیری آنها کار دشوار است؛ اما سالانه ده تن آنها در لیست گرفتاری شامل می شود.

از سوی دیگر، احمدی انتقال مواد به محابس کشور را تائید کرده و اظهار داشت که برای مبارزه با این عمل، قرار است تا با استفاده از افراد مسلکی، وارد عمل شوند.

این در حالی است که افغانستان همچنان در صدر کشورهای تولید کننده مواد مخدر جهان قرار دارد.

Author

About Author