مقام امریکایی: ظهور داعش در سوریه یک تصمیم آگاهانه بود

c4ISRرئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی امریکا (DIA) درمصاحبه ای با شبکه الجزیره گفت ظهور تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه بر مبنای «تصمیم آگاهانه» واشنگتن بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مایکل فلین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الجزیره» اعلام کرد سیاست‎‌هایی که به ظهور داعش انجامید از روی بی‌اطلاعی نبود بلکه امریکا و هم‌پیمانانش برای تحت فشار گذاشتن دمشق آگاهانه از تروریست‌ها در سوریه حمایت کردند.

وی افزود سال ۲۰۱۲ گزارشی خوانده که حمایت غرب از گروه تروریستی داعش در سوریه را پیش بینی کرده بود.

رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی امریکا همچنین تاکید کرد واشنگتن از بحرانی که پس از عقب‌‎نشینی نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۱ گریبانگیر عراق می‌شود نیز آگاه بود.

فلین گفت آن زمان حتی مخالفت خود با حمایت از پیکارجویان خارجی را به مقام‌های عالی رتبه دولت امریکا اعلام کرده اما به آن توجهی نشده است.

مجری الجزیره در این مصاحبه از فلین پرسید که «آیا دولت تحلیل شما را نادیده گرفت؟» و او پاسخ داد: «نمی‌دانم که آیا آن را نادیده گرفت یا نه، به نظرم این یک تصمیم بود…تصمیمی آگاهانه!».

وی در پاسخ به این سوال که چرا آن زمان برای ممانعت از قدرت گرفتن «افراطی‌ها» اقدام دیگری انجام نداد، گفت: «دوست ندارم بگویم به من ربطی نداشت اما آن زمان وظیفه‌ام این بود که از صحتِ هرچه بیشتر اطلاعاتی که ارائه می‌کنیم اطمینان حاصل کنم».

تروریست‌های داعش که ابتدا در سال ۲۰۱۲ برای براندازی دولت دمشق در اردن تعلیم دیدند از چندی پیش سوریه و عراق را آماج حملات خود قرار داد‌ه‎‌اند.

امریکا پس از آغاز بحران عراق با تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی مدعی شد قصد دارد مواضع داعش را در این دو کشور عربی هدف قرار دهد.

در عین حال چندی پیش مدارکی مربوط به سال ۲۰۱۲ افشا شد که نشان می‌دهد امریکا و شماری از هم‌پیمانان غربی و منطقه‌ایش از جمله ترکیه و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از تشکیل «قلمروی سلَفی» در شرق سوریه حمایت می‌کنند.

Author

About Author