ثبت۳۷۰۰ واقعه “اچ آی وی” در افغانستان

553761_390مقام ها در وزارت صحت عامه افغانستان می گویند که در جریان سال جاری میلادی ۳۷۰۰ واقعه اچ آی وی “ایدز” به صورت تخمینی در کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آمار اچ آی وی در سال ۲۰۱۳ در افغانستان به ۱۷۰۰ نفر میرسید اما در این اواخر ویروس اچ آی وی در افغانستان نسبت به سال های قبل بیشتر شده است.

داکتر پیمان، مسوول برنامه ملی مبازره با ایدز در نشستی که به منظور آگاهی دهی از این مرض در کابل برگزار شده بود، گفت: در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۷۰۰ واقعه به صورت تخمینی به وزارت صحت عامه کشور به ثبت رسیده است.

وزارت صحت عامه، رسانه های همگانی و نهادهای جامعه مدنی را مسوول می داند که در مورد ویروس اچ آی وی به مردم آگاهی دهی نمایند.

به گفته مسئولین در وزارت صحت عامه کشور، افراد آسیب پذیر از مرض و ویروس اچ آی وی، رانندگان موترهای نوع باربری، خانواده های معتادین زرقی، مراجعین و اشخاص دارای رفتارهای پرخطر و کودکان روی جاده می باشند.

وزارت صحت عامه اعلام کرده است که “اچ آی وی” در افغانستان قابل تداوی است و ۲ مرکز تداوی این امراض در کابل و هرات از سوی وزارت صحت عامه ایجاد شده است.

همچنین ۱۰ مرکز مشورت دهی و معاینه دواطلبانه در بخش ویروس ” اچ آی وی” در ولایات مختلف افغانستان ایجاد شده است تا مردم به صورت دواطلبانه برای معاینه در این مراکز صحی مراجعه نمایند.

ویروس اچ آی وی و ایدز از طریق شیردادن مادر به کودک، تبادل خون و مقاربت های جنسی انتقال می یابد؛ اما این ویروس از طریق به آغوش گرفتن، دست دادن، بوسیدن، خوردن غذای مشترک، استفاده از تشناب های مشترک از شخصی به شخص دیگر قابل انتقال نیست.

علایم افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی، تب مداوم از یکسال بیشتر، اسهالات بیش از یک سال و کاهش وزن خوانده شده است.

Author

About Author