معامله تسلیحاتی ۱۱ میلیارد دالری قطر با امریکا نهایی شد

کشور قطر برای مقابله با تهدید موشکی احتمالی از سوی کشورها٬ معامله تسلیحاتی ۱۱ میلیارد دالری خود با امریکا را نهایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قطر با این مبلغ ۱۰ سیستم دفاع ضدموشکی پاتریوت و ۲۴ هلی‌کوپتر آپاچی تحویل می‌گیرد.

کشور قطر که از مهم‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز و یکی از ثروتمندترین کشورهای عربی می باشد، این کشوردر یک معامله نظامی عظیم با ایالات متحده ۱۱ میلیارد دالر را صرف خرید پدافند موشکی پاتریوت و هلی‌کوپترهای آپاچی کرده است.

براساس گزارشها، گزارش اختصاص یازده میلیارد دالر برای دریافت جنگ‌افزارهای پیشرفته تولید امریکا روز گذشته (دوشنبه ۲۳ سرطان)  از سوی وزیر دفاع قطر در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و مقامات ارشد پنتاگون این معامله را تایید کردند.

بر اساس اطلاعاتی که مقامات دولتی به شرط افشا نشدن هویت‌شان در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داده‌اند با پرداخت رقم ۱۱ میلیارد دالری از سوی قطر قرار است ۱۰ سامانه پدافند موشکی پاتریوت (۷ میلیارد دالر) که برای مقابله با موشک‌های مهاجم طراحی شده٬ به همراه ۲۴ هلی‌کوپتر آپاچی (۳ میلیارد دالر) و ۵۰۰ موشک ضد تانک و ضد زره “جاولین” (۱۰۰ میلیون دالر) در اختیار این کشور قرار گیرد.

به گفته این مقامات دولتی٬ از زمانی که ایران صنایع موشکی خود را تقویت کرده و بر ذخایر موشکی خود به طور چشمگیری افزوده است٬ قطر در صدد سرمایه‌گذاری بزرگی روی سامانه پدافند موشکی بوده و پاتریوت از بهترین گزینه‌هایی بود که پیش روی مقامات این کشور قرار داشت.

تا این لحظه این بزرگ‌ترین معامله تسلیحاتی ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ بوده است.

بریتانیا و فرانسه دیگر رقبای امریکا در این عرصه بودند اما در نهایت این معامله میان واشنگتن و دوحه منعقد شد.

جنرال حامد بن آل عطیه٬ وزیر دفاع قطر٬ در مراسم امضای این قرارداد در واشنگتن در کنار چاک هیگل٬ همتای امریکایی خود حضور یافت.

این نخستین باری است که قطر اقدام به خرید پدافند موشکی پاتریوت کرده است. دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس٬ از جمله کویت٬ عربستان سعودی و امارات پیش‌تر این سیستم پیشرفته را خریداری کرده بودند.

مقامات امریکایی و فرماندهان نظامی ایالات متحده از دیرباز به متحدان خود در حوزه خلیج فارس توصیه کرده‌اند که یک سیستم هماهنگ و شبکه یکپارچه دفاع ضد موشکی را برای مقابله با تهدید ها پیاده‌سازی کنند٬ اما تا کنون این امر محقق نشده است.

مقامات امریکایی گفته‌اند به رغم اختلاف نظرهای اندک دوحه و واشنگتن بر سر مسائلی نظیر بحران سوریه و کمک‌رسانی قطر به شورشیان افراطی این معامله تسلیحاتی روابط امنیتی و دیپلماتیک دو کشور را تقویت خواهد کرد. به گفته آنها این سرمایه‌گذاری بزرگ تسلیحاتی از سوی قطر “سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است.”

قطر میزبان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه است: “مرکز عملیات هماهنگ هوایی” که افسران نظامی از آنجا بر هواپیماهای جنگنده امریکا در افغانستان نظارت می‌کنند و ترافیک هوایی در خاورمیانه را تحت نظر قرار می‌دهند.

بر اساس آماری که پنتاگون منتشر کرده٬ گفته می‌شود معامله تسلیحاتی ۱۱ میلیارد دالری دوحه با واشنگتن بیش از ۵۴ هزار شغل در امریکا ایجاد خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *