مشروعیت رئیس شورای عالی صلح زیر سوال است؟

n00063125-bرئیس اجراییه حکومت وحدت ملی و یکتن از رهبران جهادی، با واکنش جدی و صریح در برابر گفته های اخیر رئیس جدید شورای عالی صلح، مشروعیت وی را زیر سوال بردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، داکتر عبدالله عبدالله و عبدالرب رسول سیاف، در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم، در برابر اظهارات تازه پیر سید احمد گیلانی واکشن نشان دادند.

این مراسم که با حضور شمار زیادی از اعضای کابینه، حامدکرزی رئیس جمهور پیشین، رهبران جهادی و مردان و زنان کشور در آکادمی نظامی مارشال محمد قسیم فهیم برگزار شد.

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت ضمن اینکه از فرد مشخصی نام نبرد، اظهارات در مورد جایز نبودن جنگ با شورشیان طالب را غیرمسوولانه دانست.

پیش از این، پیر سیداحمد گیلانی رییس جدید شورای عالی صلح در گفتگو با یکی از رسانه ها، اظهار داشته بود که جنگ با شورشیان طالب جایز نبوده و مفید نیست.

در همین رابطه، عبدالله تاکید کرد که اعلام جایز نبودن جنگ با طالبان به شدت جایگاه و مشروعیت ابراز کننده آن را زیر سوال می برد.

رئیس اجراییه حکومت با بیان اینکه نباید افتخارات بزرگ مردم افغانستان در طول تاریخ به سُخره گرفته شود، افزود :«هیچ کس در هیچ مقام و هیچ موقفی نباید قربانی عساکر، افسران و پولیس ما را نادیده بگیرد. اگر هر کسی جنگ را علیه طالب غیر مشروع اعلام کند و از تربیون دولت اعلام کند که جنگ با طالبان مشروع نیست، جایگاه و مشروعیت خود را در میان ملت از دست می دهد.»

وی تاکید کرد که مردم می دانند در چه رابطه ای و درباره چه موضوعی صحبت می کند؛ اما گفت :«این ملت صاحب افتخارات بزرگ است، و هرکس به نمایندگی از ملت در رابطه با آرمان بزرگ ملت صحبت می کند باید مکلفیت خود را متوجه باشد.»

داکتر عبدالله بار دیگر اظهار داشت که موقف حکومت برای آوردن صلح و دفاع از کشور روشن بوده و آن عده از گروه های شورشی که حاضر به گفتگو نیستند، سرکوب خواهند شد.

در عین حال، عبدالرب رسول سیاف، یکتن از رهبران جهادی و عضو گروه حراست و ثبات افغانستان، تصریح کرد که دفاع از این خاک جایز است و کسی که با حرف های خود سرباز کشور را در دفاع از خاک به شک می اندازد، فرزند این کشور نیست و بار دوش ملت است.

وی افزود :«یک سوال از بازگو کننده این گفته ها دارم که وقتی دفاع از خاک جایز نیست، تسلیم کردن خاک به دیگران جایز است؟»

به گفته منبع، دفاع از نوامیس ملی و دفاع از خاک کشور، فرض است و بعضی ها که مردم را به شک می اندازند و جنگ را ناروا می دانند، موقف خود را زیر سوال می برند.

سیاف خطاب به شورشیان طالب گفت که کارشان روا نبوده و نباید بگذارند دیگران از آنها استفاده ابزاری کنند و مُلک آنها پارچه پارچه شود.

منبع به دولت نیز هشدار داد :«سه بار به دولت صدا زدیم که زمینه مشارکت در دفاع از مُلک را فراهم کند؛ اما حالا که به صدای ما جواب نداده، اگر مُلک در خطر باشد، بدون اجازه دولت در سنگر حاضر می شویم.»

سیاف در حالی که نامی از کشور خاصی نگرفت، خطاب به کشورهای همسایه و مداخله گر گفت که اگر دوست هستند، ملت ۳۵ سال زخم خورده را بیشتر آزار ندهند و اگر دشمن هستند همه به رقیب زخم خورده شان حمله نکنند.

این رهبر جهادی خطاب به جامعه جهانی نیز گفت که اشتباه بعد از رفتن شوروی از افغانستان را تکرار نکنند که با خروج آنها در حالی که مجاهدین را تمویل و حمایت می کردند، تنها نگذراند.

به گفته وی، در زمان جنگ شوروی، کشورهای اروپایی و غربی به خاطر منافع خودشان در کنار مجاهدین بودند؛ اما بعد از خروج شوروی، به مجاهدین هر قسم تهمت بستند.

سیاف گفت :«اگر این اشتباه تکرار شد و افغانستان بار دیگر لانه تروریستان شد، نه در شرق و نه در غرب، کسی آرام نمی خوابد؛ اما اگر ملت افغانستان آرام بود، همه جهان آرام است.»

از سویی هم، محمد کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح نیز در این مراسم گفت که هیچ وقت با دستاوردهای اخیر مردم افغانستان در آوردن صلح پایدار و باعزت معامله نمی شود.

خلیلی اظهار داشت که افغانستان هیچ وقت متجاوز نبوده و همیشه مورد تجاوز قرار گرفته و به همین دلیل مدافعین را هیچ شخصی ملامت نمی کند.

معاون شورای عالی صلح تاکید کرد که برای آوردن صلح نباید به کشورهای دیگر چشم داشت و این پروسه باید از سوی افغانها رهبری و کنترول شود.

در این مراسم، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور نیز صحبت کرده و مارشال محمد قسیم فهیم را یک شخص صلح دوست دانسته و گفت که فهیم خواهان وحدت ملی بود.

همچنین پیام های محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری خوانده شد.

مارشال محمد قسیم فهیم، صبح روز یکشنبه ۱۸ حوت ۱۳۹۲ به سن ۵۶ سالگی در اثر سکته قلبی داعی اجل را لبیک گفته به رحمت حق پیوست.

Author

About Author