کشورهای منطقه باید در مبارزه با تروریسم با کابل همکار باشند

13010263_1164679500264635_603796126_oرییس مجلس شورای اسلامی ایران می گوید که فغانستان در مقابله با تروریسم پیشرفت هایی داشته؛ اما کشورهای منطقه نیز باید در این زمینه با کابل همکاری جدی نمایند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس نماینده گان کشور در حاشیه نشست سران پارلمان اوراسیا در مسکو، صبح امروز با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار کرد.

در این دیدار، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران جان باختن تعدادی از شهروندان افغانستان در حادثه تروریستی روز سه شنبه کابل را به همتای خود تسلیت گفت.

لاریجانی تاکید کرد که اکنون این موضوع ضرورت دارد که واقعا برای مبارزه با تروریسم در منطقه فکر جدی صورت گیرد.

در این دیدار همچنین سران مجالس دو کشور روابط کابل و تهران را بررسی کرده و بر اهمیت توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف تاکید کردند.

روسای مجلس شماری از کشورهای آسیایی بنا به دعوت «سرگئی ناریشکین» رئیس دومای روسیه برای شرکت در این نشست و مذاکره بین رییسان مجالس به مسکو سفر کرده اند.

این نشست یک روزه با تاکید بر لزوم برخورد قاطع با پدیده تروریسم و همگرایی جامعه جهانی در مبارزه با گروه های تروریستی پایان یافت.

در بیانیه پایانی این نشست که با پیام های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برگزار شد، کشورهای منطقه به سرمایه گذاری، توسعه همکاری های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی فرا خوانده شده اند.

همچنین در این بیانیه ۱۷ بندی، آمده است که گفتگوهای بین اقوام و مذاهب همراه ترویج ارزش ها و سنت های اخلاقی و فرهنگی، می تواند به رعایت حقوق بشر و آزادی های فردی کمک کند.

مقابله با افراط گرایی، جلوگیری از رشد برتری جویی نژاد و همگرایی کشورهای مختلف برای مبارزه با تروریسم در اشکال مختلف نیز از دیگر توصیه های بیانیه پایانی نشست مسکو است.

اجلاس یک روزه سران مجالس اوراسیا با حضور کشورهای همچون افغانستان، ایران، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، ویتنام، هند، اندونزیا، قزاقستان، قرقیزستان، چین، مغولستان، پاکستان، کوریای جنوبی، روسیه، تایلند، فلیپین و جمهوری چک برگزار شده است.

Author

About Author