شبکه‌های تلویزیونی کشور به سیستم دیجیتال مجهز می شود

مقام‌ها در وزارت مخابرات و تکنالوژی می‌گوید به زودی سیستم پش آنالوگ تلویزیونی جای خود را به سیستم پخش دیجیتال خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی امروز (۳۰ اسد ) در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل از صدور جواز برای جایگزین شدن سیستم آنالوگ به دیجیتال خبرداده گفت از میان چهار شرکت که در داوطلبی شرکت نموده بود، شرکت مشورتی آسیا(ACG) موفق شد این قرار داد را از آن خود نماید.

نشرات تلویزیون های افغانستان تا حال آنالوگ بوده وهمواره بامشکلاتی نیز همراه بوده است ولی مسئولین در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی میگوید که با جایگزینی سیستم دیجیتال به آنالوگ بخشی وسیعی از مشکلات حل شده و یک فرکانس تلویزیون آنالوگ برای ۱۵ چینل ستندرد تلویزیونی کفایت خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این هر تلویزیون مجبور به داشتن فرکانس خاص برای همان تلویزیون بود و در سیستم نیمه دیجتال هم فقط چند چینل محدود می‌توانست از یک فرکانس برای پخش تلویزیونی استفاده نماید.

به گفته وی؛ اداره تنظیم خدمات مخابراتی  وزارت مخابرات و تکنالوژی در تاریخ ۲۰ حمل سال جاری، روند داوطلبی را جهت صدور جواز فعالیت شبکه تلویزیون دیجیتلی اعلام کرد که از بین درخواست های تلویزیون آریانا، شرکت مشورتی آسیا(ACG) شرکت لیوال و تلویزیون نورین، درخواست شرکت مشورتی آسیا (ACG)مورد قبول اعضای کمیته قرار گرفت و برنده داوطلبی شد.

وزیر مخابرات گفت که تا پنج سال دیگر، نشرات شبکه‌های تلویزیونی در سراسر کشور قابل دسترس خواهد بود.

امیر زی سنگین میگوید در پخش آنالوگ ضمن کم کیفیت بودن صدا و تصوی پوشش برنامه‌های تلویزیونی در سراسر کشور هزینه هنگفتی نیز روی دست اصحاب رسانه و مدیران تلویزیونها داشته است.

وی خاطر نشان ساخت که فعلا بیش از پنجاه کانال تلویزیونی در سراسر کشور نشرات دارند که مراکز اکثر این کانال‌ها، در کابل است.

وزیر مخابرات می‌گوید با صدور شهر کابل در ظرف شش ماه و شبکه‌های ولایتی درجه اول و یک تعداد ولسوالی‌ها در ظرف یکسال و شبکه های ولایات درجه دوم و ولسوالی‌های ان در جریان سال دوم و نهایتا ولایات درجه سوم و… تا چهار- پنج سال آینده تحت پوشش خدمات تلویزیون دیجتال قرار خواهند گرفت.

وی باور مند است که ایجاد سیستم تلویزیون‌های دیجتال تحت پوشش قرار دادن کشور را با سرمایه کمتر ممکن می‌سازد.

به گفته آقای سنگین؛ باایجاد سیستم دیجیتلی، نشرات سراسری با هزینه کمتری ممکن می‌شود و رسانه‌ها به جای اینکه پول‌های سنگین برای سیستم آنالوگ بپردازند، می‌توانند این پول‌ها را در جهت تقویت کیفیت برنامه‌های خود به مصرف برسانند.

هم اکنون تکنالوژی  مخابراتی در جهان انکشاف و پیشرفت‌هایی زیادی نموده و تعدادی زیادی از کشور‌ها جهت پخش نشرات تلویزیونی از تکنالوژی تلویزیونی دیجتال استفاده می‌کنند.

اتحادیه جهانی مخابرات در سال ۲۰۰۶ و به منظور بلند رفتن کیفیت  نشرات تلویزیونی نشستی را دایر نموده  که طی آن اعضایی اتحادیه با پروسه انتقال تلویزیون آنالوگ به دیجتال موافقه نمودند.

بعد از آن خیلی از کشورها این پروسه را تطبیق و برخی از کشورها که عضو این اتحادیه است سعی بر جایگزینی سیستم دیجیتال به جایی آنالوگ دارند که از آن جمله افغانستان امروز بصورت رسمی سنگ بنایی این کار را گذاشته و امید میرود که با صدور جواز شبکه تلویزیونی دیجتال مردم ما شاهد یک شبکه سراسری بوده و از نشرات تلویزیونی دیجتالی باکیفیت عالی در سراسر کشور سود ببرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *