فاریاب؛ سر جدا افتاده از تن افغانستان

فاریاب یکی از ولایت های شمال افغانستان است که در چند سال آخیر آتش ناامنی چنان شعله‌ور شده است که اخیرین چنده ماه میشود که راه این ولایت اکثراً مسدود می‌باشد و مردم نمی‌توانند به دیدن خانواده‌های شان بروند و مشکل دیگر در این ولایت این است که فرودگاه معیاری ندارند تا مردم پروازهای شرکت خصوصی به این ولایت بروند و در اکثر موارد بخاطر که طالبان در چند کیلومتری مرکز این ولایت قرار دارند حتی چرخبال‌ها نظامی به مشکل پرواز می‌کنند.

ناامنی مردم این ولایت را ستوه آورده است و در اکثر موارد باعث شده است که مردم خانه‌های شان را ترک بگویند و به ولایت‌های همجوار و یا پایتخت کشور بیایند و این کار چهره آن ولایت را به یک شهر وحشتناک و دور از همه امکانات شهری مواجه کرده است.

دانشجویان که در کابل و یا دیگر ولایات درس می‌خوانند خیلی به مشکل مواجه استند و امسال اکثر مردم نتوانسته اند در تعطیلات زمستانی به این ولایت سفر کنند و به دیدار خانواده های خود بروند چون چندین بار محصلین را از موتر پیاده کرده اند و تیرباران شده اند.

ناامنی در این ولایت چرا شکل گرفته است؟ ناامنی در این ولایت به سود کیست؟ دولت چرا برای سرکوب گروه‌ها طالبان مسلح و دیگر گروه‌ها مسلح غیر مسئول کاری نمی‌کنند؟  و چرا فاریاب این همه با باد فراموشی سپرده شده است.

فاریاب یکی از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان بود و این مسیر در فصل بهار یکی از تفریح‌گاه‌ها مردم بود و فاریاب یکی از فرهنگی‌ترین ولایت‌های افغانستان است که همه اقوام افغانستان در آن ولایت به خوبی با هم زندگی می‌کردند اما این ولایت با طرح ناامنی شمال کم، کم ناامن شد و این ناامنی سبب شده است که پروژه‌های انکشافی به خوبی پیش نرود و مردم این ولایت بیشتر بیکار شده اند و مردم از درس و تعلیم عقب مانده اند.

از ناامنی در فاریاب گروه‌های مسلح غیر مسئول در بحث کوچک سود می‌برند و در بحث بزرگتر در این ولایت کشورهای دخیل در قضایای افغانستان سود می‌برند و بعضی از گزارشات تایید ناشده میرساند که طالبان را روسیه حمایت می‌کند و روسیه می‌خواهد این ولایت و دیگر ولایت‌های شمال افغانستان ناامن باشند تا اگر گاهی بخواهند وارد خاک افغانستان شود و بهانه بهتر این ندارد که کشورهای همپیمان روسیه در معرض تهدید تروریسیم قرار دارد و در کل گفته می‌توانیم که در ناامنی شمال دستهای بزرگ کار می‌کنند.

دولت افغانستان در بحث ناامنی شمال هیچ‌گاهی برنامه جامع، عملی و فراگیر ندارد و یا نمی‌خواهد این ولایت امن شود و یا نمی‌تواند این ولایت‌ها را امن بسازد، پروان، بغلان، سمنگان، تخار کندز، بدخشان، جوزجان، فاریاب، سرپل و… ولایت‌های استند که عملن داعشیان و طالب‌ها انجا کار می‌کنند و تمام رسانه‌ها به این مهم پرداخته اند اما حکومت هیچ‌گاه در این ولایت‌ها کاری از پیش نبرده اند.

در تازترین گزارش که خبرگزاری خاورمیانه نشر کرده بود گفته شده که طالبان در ولسوالی دهنه غوری و دند غور عملن لوحه بالا کرده اند و سلفی گرفته اند و امتحان برگزار کرده اند اما دولت افغانستان هیچ اقدام عملی در این ولسوالی ها نکرده است.

ولسوالی های درزاب و قوش تیپه ولایت جوزجان را داعشیان گرفته اند و مردم را آزار و اذیت می‌کنند، از کودکان به حیث قوه جنگی استفاده می‌کنند و به خانواده ها گفته اند که باید دختران جوان و زنان بیوه شان را به این گروه تروریستی معرفی کنند ولی حکومت در این مورد نیز سکوت کرده است و همین طور در دیگر موارد این سکوت ادامه دارد.

 

 ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *