فاجعه خونین بدخشان پای مسئولین امنیتی را به پارلمان کشاند

به دنبال کشتار و سربریده شدن ۲۸ تن از نیروهای ارتش ملی بدست تروریستان در ولسوالی جرم ولایت بدخشان در شمال افغانستان، پای مسئولین ارشد امنیتی کشور را به پارلمان کشاند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اعضای کمیسیون های اموردفاعی مجلس نمایندگان روز سه شنبه (۲۵ حمل)، نورالحق علومی وزیر داخله، رحمت الله نبیل رئیس اداره امنیت ملی و شیرمحمد کریمی رئیس ستاد ارتش را به جلسه فوق‌العاده فراخوان خواندند.

اعضای کمیسیونهای امور دفاعی و امنیتی پارلمان اوضاع امنیتی بعضی ولایتهای کشور را در حضور مقام‌های ارشد امنیتی “شکننده” خوانده اند.

در این جلسه که رئیسان شماری از کمیسیونهای هیجده‎گانه مجلس نمایندگان هم حضور داشتند، نمایندگان از مقام‌های امنیتی خواستند که یا به مشکلات ناامنی به گونه درست رسیدگی کنند یا استعفا دهند.

یک عضو مجلس نمایندگان گفت که نیروهای امنیتی در بدخشان ۶۲ نفر تلفات داده اند که باعث بالا رفتن روحیه “دشمن” شده است.

همچنین شماری دیگر از نمایندگان اوضاع ولایت فاریاب در شمال کشور را نیز شکننده دانستند و گفتند که شورشیان بخشهای زیادی از این ولایت را تحت کنترل خود دارند و نیروهای امنیتی نتوانسته از گسترش حضور آنها جلوگیری کنند.

شیر محمد کریمی رئیس ستاد ارتش کشور گفته است که حدود ۲۵۰ نفر در لباس سیاه در تاریکی شب، هنگام تبدیلی محافظ بر پاسگاه در ولسوالی جرم ولایت بدخشان حمله می‌کنند، محافظ کشته می‌شود، پاسگاه را تصرف می‌کنند و از آنجا بر پاسگاه‌های دیگر تیراندازی را آغاز می‌کنند.

وی افزوده است که در منطقه ای حمله صورت مردم با نیروهای امنیتی همکاری ندارند، بلکه با مخالفان همکاری دارند. شاید تحت فشار باشند یا نمی‌خواهند همکاری کنند.

آقای کریمی همچنین گفت “نکته اساسی در مدیریت و فرماندهی واحدهای ارتش در ولسوالی “جرم” است. به گفته او، فرمانده واحد ارتش در زمان حمله طالبان در مقر فرماندهی نبود.

او افزود که تحقیقات درباره “عوامل اساسی ضعف” نیروهای امنیتی در بدخشان ادامه دارد و با افرادی که مسئول تشخیص داده شوند، مطابق قانون برخورد خواهد شد.

در همین حال نور الحق علومی، وزیر داخله در واکنش به نگرانی‌های نمایندگان نسبت به ناامنی ها در شمال کشور گفته است که برای انجام عملیات در ولایتهای شمال آمادگی می‌گیرد و برنامه های عملیاتی در ولایت های شمالی و شمال شرقی فاریاب، قندوز، بدخشان، تخار به زودی اجرا خواهد شد.

با این حال، اظهارات مقامهای امنیتی و دفاعی قناعت اکثریت نشست فوق‌العاده کمیسیون‌های مجلس نمایندگان را فراهم نکرد و در بخشی از گفتگوها اقبال صافی نماینده ولایت کاپیسا در مجلس با لحن تندی اشرف رئیس جمهوری را متهم به “معامله” با گروه دولت اسلامی، معروف به داعش کرد.

آقای صافی از آقای غنی خواست که استعفا بدهد، چرا که به گفته او نتوانسته از فرزندان مردم دفاع کند و در زمان ریاست جمهوری او نفوذ گروه داعش در کشور گسترش یافته است.

Author

About Author