غورماچ در خطر سقوط دوباره

ولسوالی غورماچ

ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب که نزدیک به دو ماه پیش به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور پس از نبردهای شدید از وجود طالبان مسلح پاکسازی شد، بار دیگر با تهدید سقوط مواجه شده است.

اعضای شورای ولایتی فاریاب می گویند که از یک هفته بدینسو طالبان مسلح با ماین گذاری راه های منتهی به ولسوالی غورماچ، تصمیم حمله بالای این ولسوالی را دارند و بخاطر سقوط آن نیروهای کمکی زیادی از بخش های دیگر از ولایت های همجوار گرد هم آورده اند.

صبغت الله سیلاب عضو شورای ولایتی فاریاب در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که سقوط این ولسوالی، حتی می تواند به سقوط ولایت فاریاب بیانجامد.

به گفته وی، پس از بازگشت معاون اول کشور از ولسوالی غورماچ، نیروهای مستقر در این ولسوالی اکمالات کافی نشده اند و همچنان هیچگونه اقدامی برای سرکوب طالبان مسلح که در بخش هایی غورماچ سنگر گرفته بودند، صورت نگرفته است.

اما مقام های امنیتی فاریاب می گویند که نظامیان مستقر در غورماچ، از امکانات کافی برخوردار هستند و می توانند پاسخ «دندان شکنی» به طالبان مسلح بدهند.

کریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه؛ ماین گذاری راه های مواصلاتی ولسوالی غورماچ را تائید کرد؛ اما اظهار داشت که نیروهای امنیتی در حال پاکسازی مسیر از وجود ماین هستند.

به گفته وی، یک قطار از نظامیان اردوی ملی به هدف کمک به نیروهای مستقر در ولسوالی غورماچ اعزام شده است.

آقای یورش، آماده گی های طالبان مسلح برای حمله به این ولسوالی را تائید نمی کند؛ اما می گوید موجودیت طالبان مسلح در بخش های از این ولسوالی نشان می دهد که احتمال درگیری وجود دارد.

احتمال حمله طالبان مسلح بر ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب در کنار نگرانی های امنیتی؛ نگرانی های زیادی از بابت بیجا شدن خانواده ها وجود دارد.

به گفته اعضای شورای ولایتی فاریاب اگر حکومت در قبال خنثی نمودن این برنامه طالبان مسلح اقدامات جدی روی دست نگیرد، سرمای زمستان برای خانواده های متضرر یک چالش بزرگ خواهد بود که زنده گی را سخت تر می سازد.

ولسوالی غورماچ بنابر موقعیت جغرافیایی که دارد، اهمیت ویژه استراتیژیک دارد و راه های مواصلاتی به چند ولسوالی دیگر و ولایت هلمند از این مسیر می گذرد.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *