نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

علمای دینی :  از صبر و حوصله در برابر طالبان استفاده نماید

ارگ ریاست جمهوری شب گذشته با علمای دینی و اعضای شورای عالی صلح جلسه داشت و در جلسه ضمن این که یک قطع‌نامه علمای کشور خوانده شد این علما از حکومت خواستند که از صبر و حوصله در برابر طالبان استفاده نماید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرنامه ریاست جمهوری، ابتدا استاد محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح صحبت کرد و نشست ملی مشورتی دو روزه را که به سلسلۀ مشورت‌های قبلی در خصوص صلح در هفت کمیته با اشتراک شخصیت‌های علمی، روحانی و دینی برگزار گردیده بود، مهم دانست.

وی افزود: صلح خواست تمام افغان‌ها است که در اثر تلاش‌های مشترک رئیس جمهور، حکومت، رهبری سیاسی کشور، علمای دینی و تمام اقشار، شاهد برقراری آن در سرتاسری در کشور خواهیم بود.

سپس علمای کشور با تاکید گفتند پاکستان که عامل اصلی جنگ و حامی تروریزم است، باید فشار بالای آن بیشتر گردد تا از حمایت تروریستان دست بردارد و از پروسۀ صلح و مذاکرات در افغانستان حمایت کند.

در ادامه ، آنها پیشنهاد کردند که برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان در کابل دفتر داده شود تا یک آدرس مشخص به منظور صحبت و مشوره با سیاسیون و اقشار مختلف داشته باشند.

در قطعنامۀ نشست ملی مشورتی علمای دینی، از طالبان تقاضا گردیده است که به مذاکرات صلح بین الافغانی لبیک بگویند، از جنگ در محلات عامه و همچنان از انتحار و انفجار اجتناب نمایند، از کشتار افراد ملکی و تخریب تاسیسات عامه دست بردارند و از تمام پروژه های ملی که بقای افغانستان و رفاه مردم وابسته به آن است، با قوت دفاع نمایند و یک گروه از علما را معرفی کنند که دیدگاه، تقوا و تعهد برای وطن دوستی و صلح داشته باشند و زمنیه را برای باقی ماندن نیروهای خارجی و مداخلۀ قدرت های منطقوی فراهم نسازند.

در همین جلسه رئیس جمهور غنی، نقش علما، مساجد، تکایا و طریقه های عرفانی را مهم عنوان کرد و با اشاره به قطعنامۀ علمای دینی، گفت: خواست های مطرح شده از حکومت را می پیذریم و آرزو داریم که طالبان نیز این خواست ها را بپذیرند و این موضوع ثابت خواهد شد که چه کسانی نیت، اراده و برنامه برای صلح دارند.

محمد اشرف غنی از علما خواست که پیام صلح را به تمام نقاط کشور برسانند، فضای وحدت ملی را ایجاد نمایند و من باور دارم که این ملت به آرزوهایش می رسد.

وی افزود: علما شاهد باشند که گشایش شاهراه های بزرگ و ترانزیتی، مهار آب‌ها، مبارزه با فساد، آوردن اصلاحات و سایر مواردی که مردم آنرا غیر ممکن و چالش زا می دانستند، امکان پذیر ساختیم و در این راستا دستآوردهای قابل ملاحظه داریم.

این در حالیست که طالبان مسلح در طول یک و نیم دهه عامل کشتار غیر نظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان بودند و همچنان خسارات زیادی به تاسیسات عام‌المنفعه وارد کرده اند و همین علما هیچ‌گاه این کار طالبان را محکوم نکرده اند.

همچنان این گروه مسئولیت بیشترین حملات انتحاری را در طول یک ونیم دهه گرفته اند.

 

Author

خروج از نسخه موبایل