علمای دینی :  از صبر و حوصله در برابر طالبان استفاده نماید

ارگ ریاست جمهوری شب گذشته با علمای دینی و اعضای شورای عالی صلح جلسه داشت و در جلسه ضمن این که یک قطع‌نامه علمای کشور خوانده شد این علما از حکومت خواستند که از صبر و حوصله در برابر طالبان استفاده نماید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرنامه ریاست جمهوری، ابتدا استاد محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح صحبت کرد و نشست ملی مشورتی دو روزه را که به سلسلۀ مشورت‌های قبلی در خصوص صلح در هفت کمیته با اشتراک شخصیت‌های علمی، روحانی و دینی برگزار گردیده بود، مهم دانست.

وی افزود: صلح خواست تمام افغان‌ها است که در اثر تلاش‌های مشترک رئیس جمهور، حکومت، رهبری سیاسی کشور، علمای دینی و تمام اقشار، شاهد برقراری آن در سرتاسری در کشور خواهیم بود.

سپس علمای کشور با تاکید گفتند پاکستان که عامل اصلی جنگ و حامی تروریزم است، باید فشار بالای آن بیشتر گردد تا از حمایت تروریستان دست بردارد و از پروسۀ صلح و مذاکرات در افغانستان حمایت کند.

در ادامه ، آنها پیشنهاد کردند که برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان در کابل دفتر داده شود تا یک آدرس مشخص به منظور صحبت و مشوره با سیاسیون و اقشار مختلف داشته باشند.

در قطعنامۀ نشست ملی مشورتی علمای دینی، از طالبان تقاضا گردیده است که به مذاکرات صلح بین الافغانی لبیک بگویند، از جنگ در محلات عامه و همچنان از انتحار و انفجار اجتناب نمایند، از کشتار افراد ملکی و تخریب تاسیسات عامه دست بردارند و از تمام پروژه های ملی که بقای افغانستان و رفاه مردم وابسته به آن است، با قوت دفاع نمایند و یک گروه از علما را معرفی کنند که دیدگاه، تقوا و تعهد برای وطن دوستی و صلح داشته باشند و زمنیه را برای باقی ماندن نیروهای خارجی و مداخلۀ قدرت های منطقوی فراهم نسازند.

در همین جلسه رئیس جمهور غنی، نقش علما، مساجد، تکایا و طریقه های عرفانی را مهم عنوان کرد و با اشاره به قطعنامۀ علمای دینی، گفت: خواست های مطرح شده از حکومت را می پیذریم و آرزو داریم که طالبان نیز این خواست ها را بپذیرند و این موضوع ثابت خواهد شد که چه کسانی نیت، اراده و برنامه برای صلح دارند.

محمد اشرف غنی از علما خواست که پیام صلح را به تمام نقاط کشور برسانند، فضای وحدت ملی را ایجاد نمایند و من باور دارم که این ملت به آرزوهایش می رسد.

وی افزود: علما شاهد باشند که گشایش شاهراه های بزرگ و ترانزیتی، مهار آب‌ها، مبارزه با فساد، آوردن اصلاحات و سایر مواردی که مردم آنرا غیر ممکن و چالش زا می دانستند، امکان پذیر ساختیم و در این راستا دستآوردهای قابل ملاحظه داریم.

این در حالیست که طالبان مسلح در طول یک و نیم دهه عامل کشتار غیر نظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان بودند و همچنان خسارات زیادی به تاسیسات عام‌المنفعه وارد کرده اند و همین علما هیچ‌گاه این کار طالبان را محکوم نکرده اند.

همچنان این گروه مسئولیت بیشترین حملات انتحاری را در طول یک ونیم دهه گرفته اند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *