عربستان سعودی متهم به کشتار غیرنظامیان در یمن شد

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد، عربستان سعودی را به کشتار غیرنظامیان در یمن متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نهاد سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که ائتلاف سعودی از بمب های ساخت امریکایی برای حملات هوایی غیرقانونی در یمن استفاده کرده است.

براساس این گزارش، ائتلاف سعودی طی ماه های سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۱۶ در یمن سه مورد حمله انجام داده که منجر به کشته شدن ده ها غیر نظامی شده است.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است از سه حمله انجام شده در یمن در دو مورد آن از سلاح های ساخت امریکا از جمله بمب هایی استفاده کرده که عربستان آنها را چند ماه پس از آغاز درگیری ها در یمن از امریکا تحویل گرفته بود.

نهاد حقوق بشری افزود: این حملات نشان می دهد که ضروری است کشورهای خارجی تمامی معاملات فروش سلاح به عربستان را به تعلیق درآورند و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز بازرسانی را به یمن جهت اجرای تحقیقات درباره تجاوزات ائتلاف سعودی در یمن اعزام نماید.

در این گزارش آمده است: بر اساس تحقیقات صورت گرفته از ابتدای حمله نظامی ائتلاف سعودی در مارچ ۲۰۱۵ ، بقایای سلاح های امریکایی در ۲۳ منطقه ای که به صورت غیر قانونی هدف حمله قرار گرفته، پیدا شده است و بیش از ۱۲ مورد آن بمب های خوشه‌ای ساخت امریکا استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، تامین سلاح های عربستان از سوی امریکا باعث می شود که امریکا نیز شریک این کشور در تجاوزات ائتلاف سعودی در یمن قرار گیرد و گذشته از آن واشنگتن اطلاعاتی را در اختیار ائتلاف قرار داده و به تامین سوخت هواپیماها در جریان حملات هوایی کمک می کند.

در همین حال دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که در فاصله زمانی مارچ ۲۰۱۵ تا اکتبر ۲۰۱۶، دستکم ۴۱۲۵ غیرنظامی در یمن شهید و ۷۲۰۷ نفر نیز زخمی شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *