طرح مشترک افغانستان و ایران برای ثبت نام افغانهای فاقد مدرک در ایران

11998206_10206951499401976_496532782_nهیئت کارشناسی جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، رسما کار خود را در رابطه به طرح ثبت نام افغانهای فاقد مدرک مقیم ایران در کابل آغاز نمودند .

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این نشست دو جانبه در کابل، خواست های هر دو کشور در رابطه به رسیدگی به مشکلات مهاجرین افغان در ایران مطرح شد.

این نشست که در وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در کابل برگزارشد، سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان با هیئت ایرانی به رهبری ذوالفقاری معاون وزیر داخله این کشور در رابطه طرح مشترک قانونمندی افغانهای فاقد مدرک مقیم ایران بحث و گفتگو نمود.

ثبت نام و توزیع کارت های مهاجرت برای افغانهای فاقد مدرک در ایران ، صدور مجوز رفت و برگشت برای مهاجرین افغان بیدون ابطال اقامت، مهیا ساختن فرصت مجدد برای ثبت نام اطفال فاقد مدرک در مکاتب ایران، مهیا ساختن فرصت مجدد برای افغانهای که از طرح آمایش بازمانده اند از مهمترین صحبت های دو طرف بود.

همچنین تسهیل صدرو ویزه ، تمدید ویزه سه ماه و شریک ساختن اطلاعات و آمار مهاجرین افغان از خواستهای عمده افغانستان بود که با هیئت ایرانی مطرح گردید .

رفت و آمد های مرزی افغانها به طور غیر قانونی ، و مهیا ساختن زمینه عودت داوطلبانه مهاجرین افغان به کشور به عنوان خواست های ایران از سوی هیئت این کشور در جلسه مطرح شد .

چندی قبل هر دو کشور در رابطه به قانونمند شدن افغانهای فاقد مدرک مقیم ایران و ایجاد یک طرح مشترک در این زمینه در کابل تفاهمنامه دوجانبه را به امضا رسانده بودند که کار عملی این طرح مشترک روز گذشته آغاز گردید .

قابل یادآوریست که در حال حاضر بیشتر از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی میکند که ۱،۴ میلیون آن دارای اسناد مهاجرت می باشند .

Author

About Author